waarom wordt er dan geen kegelvormig scherm op de motoren geplaatst ?

door een kegelvorm blijven de vogels er niet voorhangen maar worden afgeketst.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt heb over een straal motor :) als dat vlieg met zeg 900 km vliegt ontstaat er lucht te kort . Ik dacht ook wel eens aan een grote kegel vorm van open sterk materiaal

Het beste antwoord

Zo'n scherm zou enorme krachten moeten kunnen weerstaan. Dus het moet heel stevig gemaakt zijn.

Bovendien zou het bij ijsaanzetting heel snel dichtvriezen, en een straalmotor is noodzakelijkerwijs geoptimaliseerd voor een ongestoorde luchttoevoer, en begint bij een kleine verstoring van de luchtstroom al gauw hevig te protesteren. Om ijsaanzetting te voorkomen zou je heel veel warme lucht van de motor moeten aftappen – waarmee je tegelijk de inlaatlucht zou verwarmen, wat de motorprestaties aanzienlijk beïnvloedt. Dus dit is voor een straalvliegtuig tamelijk kansloos.
De praktische aanpak is de grote fanbladen voorin de straalmotor zo stevig te maken dat ze een vogelaanvaring relatief goed kunnen doorstaan; ze hakken de vogel in stukken, waarbij soms wel schade aan de straalmotor te verwachten is.

Toch is de achterliggende gedachte wel logisch. En voor sommige gasturbine-aangedreven helikopters wordt zoiets zelfs standaard toegepast. Helikopters vliegen langzamer en lager, daardoor komen ze veel vaker vogels tegen. Maar die vogels zullen meestal nog uit de weg kunnen gaan, want ze horen de helikopter op tijd aankomen.
Het scherm dat (of de 'particle separator', die) je bij de luchtinlaat van sommige helikopters ziet, is dan ook meer tegen bij de landing (of boven de grond stilhangen) rondvliegend zand en vuil bedoeld dan tegen vogels.
Bordensteker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
thx klinkt aannemelijk !

Andere antwoorden (1)

Omdat straalmotoren ENORM veel lucht nodig hebben. En met kegelvormige schermen gaan niet alleen de vogels om de motor heen, maar ook de lucht. En geen lucht, geen stuwkracht.