Waarom moeten bij het opstijgen en landen van een vliegtuig alle luikjes voor de ramen omhoog zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Toch klopt de vraag. Veel luchtvaartmaatschappijen willen dat ze open zijn gedurende start en landing. De reden is dat mocht het vliegtuig verongelukken, dat de passagiers wat licht hebben en de eventuele reddingstroepen wat kunnen zien. Bovendien gaat het verhaal (broodje aap?) dat een vliegtuig dat landt met gesloten raampjes op een kaping duidt.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat van die kaping lijkt me inderdaad een broodje aap, daar zijn wel andere signalen voor, zo zal een kaper meestal opdracht geven aan cockpitpersoneel om contact op te nemen met de ATC of de overige vormen van verkeersleiding. Als dat niet het geval is zijn er nog andere truukjes (de IFF transponder een bepaalde code meegeven bijvoorbeeld). Voor het overige denk ik dat je antwoord klopt, zij het dat het voorzover ik kan nagaan geen EU of FAA regel is, inderdaad meer een keuze van de maatschappij denk ik dan.

Andere antwoorden (1)

zodat mensen alert zijn als er wat misgaat

Toegevoegd na 10 minuten:
wel raar dit, dat twee mensen kennelijk allebei in de maling zijn genomen...Op precies dezelfde manier, maar jij een jaar later...Of wanneer hoordde jij dat van de stewardess?

Pilot & Mathematician Spaniard:

I don't know where you heard this.
Windows aren't open during take-off or landing.
Maybe you are referring to the blinds that you can pull down if your going to sleep or the sun is in your eyes.
Even if you are, these do not have to be open or closed during take-off or landing.
Who ever told you this is having you on. Ignore them
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit geldt alleen voor de raampjes van de noodluiken (op de 'kleine' vliegtuigen) , of van de ramen in de deuren bij de andere vliegtuigen. Degene die in geval van een evacuatie verantwoordelijk is voor de deur of het noodluik, moet kunnen zien, hoe de situatie buiten is, om de beslissing te kunnen nemen, of die deur of dat luik gebruikt kan worden : je gaat, als er na een noodlanding, vuur is buiten, geen gaten in de romp maken, of mensen het vuur insturen....