Kan je in het buitenland een laptop kopen zonder er invoerbelasting over te betalen?

En geldt datzelfde ook voor een tablet pc?

Transport via het luchtruim (vliegtuig)

Toegevoegd na 1 uur:
Bijvoorbeeld van een wat duurdere laptop uit de USA? Controleren ze hierop bij de douane?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Ja...als toerist mag je tot een bepaald bedrag aan waren invoeren uit andere landen. De douane kan aangeven (vooraf ook) tot welk bedrag. zie bron...nu vaste bedragen 430 euro of van 300 euro afhankelijk via welk transport middel gebruikt wordt. Daarbij is het land van herkomst wel van belang omdat de handels verdragen verschillen.
Bij import vanuit een ander EU land wordt helemaal geen belasting en import rechten geheven (wel bpm want die wordt betaald bij registratie van een voertuig op nederlands kenteken).

Mits het geen verboden waar is (beschermde dieren, drugs ed mogen uiteraard niet)

Voor alcohol en rookwaar zijn aparte regels.

Toegevoegd na 51 seconden:
Wat betreft laptop....die moet dus voordeliger dan die 430 euro zijn geweest.

Toegevoegd na 4 uur:
Is niet vooraf te zeggen of er gecontroleerd wordt.
Zorg dat ie er gebruikt uit ziet. En dat je bijgeleverde voeding een europese stekker heeft...neem er desnoods een stekker/snoer van een oudere voor mee richting USA.
Want je mag wel je laptop op reis meenemen en weer terug....
Denk er tevens aan dat amerika 110 volt heeft dus dat de voedingen welke daar gebruikt worden niet automatisch geschikt zijn hier...er moet expliciet opstaan dat ze 220/230 volt aankunnen.