Ik dacht gelijk aan kinetische energie. De metro's gaan met een behoorlijke snelheid door smalle tunnels en door die snelheid produceren ze bewegingsenergie. Die energie toont zich door te waaien. Doordat de tunnels zo krap zijn blaast de energie zich naar buiten als deze aankomt in een grotere ruimte, dus de perrons.
Let maar eens op wat je voelt als er een metro aan zit te komen.
Overigens is dit ook bij de metro van Rotterdam hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het metronet bestaat uit heel veel trajecten en stations met in- en uitgangen die allemaal open zijn. Daardoor is er altijd een luchtstroom in de gangen/stations.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben er nooit geweest maar het lijkt me dat er wel iets van ventilatie etc. is die lucht rondblaast in de metro.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het waait wel, maar dat komt doordat er altijd geventileerd wordt.
"Despite passengers managing perfectly well on the sub-surface lines for many years, ventilation was soon required with the advent of deep-level lines. The ventilation also helps reduce the increase in air pressure caused by trains acting like pistons in the tunnels. There are now 160 ventilation shafts throughout the underground parts of the system."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog in aanvulling: De vele ventilatoren en ventilatieschachten zijn er ook om de temperatuur een beetje dragelijk te houden. De kleilagen rondom de tunnels geven heel veel warmte af, en daar gaan de tunnels kapot van:

The key issue as it turns out is that the tube traps heat over time and if not vented away it will linger in the London clay which the tubes predominantly tunnel through and build up over time. Indeed, most tube tunnels reach the point where the ambient heat in the clay surrounding the tunnels becomes uncomfortable roughly 20-30 years after the tunnel is completed.

It was interesting to learn that this ambient heat in the clay is not just a problem for cooling the tube, but can cause structural problems as the clay dries out slightly and cracks. It isn’t quite hot enough down there to be baking the London clay into a gigantic terracotta tube, but there have been instances where grouting has been injected into the clay to fill in the cracks before they damage the tube tunnel linings.
13 jaar geleden
Een combinatie van de druk die de m,etro's in het gangenstelsel veroorzaken: De luchtverplaatsen zijn daarbij niet mis, en het 'op de wind staan' van de uitrij openingen aan de randen van de stad: De wind blaast hard in de gangen, en komst verdeelt door het netwerk weer naar boven. Deze natuurlijke ventilatie is op winderige dagen veel sterker dan de ventilatoren die wij er in hebben aangelegd.