Wie is verantwoordelijk wanneer je kind alleen reist?

Na aanleiding over een openbaarvervoer vraag over alleen reizen vroeg ik aan mijn buurman vanaf welke leeftijd je alleen mag reizen. Mijn buurman is conducteur. Nu wil ik weten als je 10 bent en het kind maakt schade. Of trek aan de noodrem. Wie moet de koste betalen.
( buiten dat ik het schandalig vind dat een kind van onder de 10 alleen met de trein mag ben ik toch benieuwd)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Toen ik 16 was ben ik door een grapje van een vriend van me in de problemen gekomen, politie erbij, de hele mikmak..... maar nog altijd waren mijn ouders verantwoordelijk voor mij, ookal waren ze er helemaal niet bij.

Tot je 18e (dacht ik) dragen de ouders verantwoordelijkheid voor hun kinderen, of ze er nou wel of niet bij zijn. tot je 21e zijn je ouders ook financieel verantwoordelijk voor je.

En daarbuiten nog op een persoonlijke noot.... ik vind het niet schandalig dat een kind van 10 zelfstandig reist, daar leert het kind van....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Is helemaal niet schandalig als kinderen van 10 of jonger alleen met de trein mogen. Het is een vrij land.

De ouders moeten de kosten betalen. Kinderen onder de 12-13 kunnen niet door de overheid gestraft worden. En ouders zijn ook financieel verantwoordelijk voor kinderen tot ze volwassen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou een kind van 9 niet alleen met de trein mogen, maar wel met de bus.
Mag een kind van 9 dan wel alleen door de stad fietsen?
Enfin, het hangt dus allemaal af van de omstandigheden en in alle gevallen zijn en blijven de ouders verantwoordelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderen onder de 16 jaar die zich hebben misdragen worden ook wel door de rechter doorverwezen naar bureau Halt. Daar krijgen ze dan een taakstraf. De verantwoordelijkheid voor het kind ligt ten alle tijden bij de ouders of voogden. Dat blijft zo tot het kind 18 jaar is. Dan is het verantwoordelijk voor zijn of haar eigen daden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fout een rechter kan je niet verplicht naar halt sturen.
Als een kind onder de twaalf al alleen moet reizen, zou ik hem haar onder de hoede van de conducteur laten reizen. En een afspraak maken voor het afhalen.

Iedere schade die een kind aanbrengt aan derden, wordt de ouders aangerekend. Vandaar dat je een WA verzekering moet hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een conducteur heeft geen tijd om op jouw kind te letten. Ze mogen het ook niet meer toezeggen. Volgens mijn buurman.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een onzin dat is niet de taak van een conducteur.