Hoe zit het met slaapplaatsen in een nachttrein?

Ik ben van plan om vrijdag naar Freiburg in Duitsland te reizen, dan moet ik eerst van me woonplaats naar Utrecht, en kan vanuit Utrecht met een nachttrein naar Freiburg. Mijn vader vind het wel goed, maar wil wel weten hoe het zit met de slaapplaatsen in zo'n trein. Weet iemand hoe dat zit? Heb je een eigen cabine of hoe werkt het?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Wat meer over de verschillende accomodaties. Van goedkoop naar duur:
- Zitplaats. Min of meer als in een gewone trein. Je hebt wat meer beenruimte, de stoel is verstelbaar, en het grote licht wordt meestal gedimd of uitgemaakt - je hebt een leeslampje.
- Couchette (Liegeplatz, Liegewagen). Je deelt een coupé met drie tot vijf medereizigers. Als je als alleenreizende boekt, dus drie tot vijf onbekenden. Mannen en vrouwen door elkaar. Er zijn lakens en dekens, en de zitbanken van de coupé worden omgebouwd tot ligbanken (twee of drie boven elkaar). Bagage kun je (beperkt) kwijt in je coupé, heb je heel veel bagage dan kan de grote bagage mee in het bagagerijtuig van de trein, net als je fiets. Toiletten en wasgelegenheid zijn aan het einde van elk rijtuig.
- Slaaprijtuig (Bettplatz, Schlafwagen). Een coupé is geschikt voor één, twee of drie reizigers. Je kunt een coupé dus voor jezelf boeken (is uiteraard duurder), maar als alleenreizende kun je ook in een 2- of 3-persoonscoupé boeken. Je deelt de coupé dan met een onbekende. Mannen en vrouwen slapen niet in dezelfde coupé - tenzij je als paar of als groepje een hele coupé voor 2 of 3 personen boekt. Je hebt min of meer echte bedden (boven elkaar bij 2- of 3-persoonscoupé) opgemaakt met dekbedden. Op je coupé is een eenvoudige wastafel, toilet en (meestal) douche vind je aan het eind van het rijtuig.
- Slaaprijtuig "de luxe" (Bettplatz mit Dusche und WC, Luxus-Schlafwagen). Als het slaaprijtuig, maar nu heb je bij je coupé een eigen douche en een toilet, dat alleen vanuit je eigen coupé toegankelijk is.

Boeken en meer informatie, ook over prijzen:
- www.citynightline.de
- de loketten op de heel grote NS-stations
- www.nshispeed.nl
- www.treinreiswinkel.nl
- sommige reisbureaus
Reisbureaus, Treinreiswinkel en de NS-loketten vragen in de regel boekingskosten bovenop de prijs voor het ticket.

Er is overigens ook een dagtrein van Utrecht naar Freiburg: vertrek rond 8.30 's ochtends uit Utrecht en je stapt rond 14.00 's middags in Freiburg uit.

Goeie reis!
Twan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Heb je specifiek voor een slaapplek gereserveerd? Zo niet, dan kan het best zijn dat je een zitplek krijgt. Zeker als je coupe volgeboekt is, staat dat garant voor een hoop spierpijn en een gebroken nacht. Vraag het eens na bij je treinbedrijf!