Mag een conducteur je een boete geven als je niet meteen je ID kan laten zien?

Ik zat laatst dus in de trein en was mijn OV chipkaart vergeten. net op dat moment werd ik natuurlijk gecontroleerd. Nu vroeg de conducteur om mijn ID om een boete uit te schrijven. waarvan ik dacht deze ook niet bij te hebben (aangezien ik m'n OV ook niet bij had en die in dezelfde portemonnee zaten) en dat ook zei tegen de conducteur. Deze vroeg daarna nog eens of ik iets had waar mijn naam op stond. Dus ik ging voor de tweede keer weer mijn hele tas overhoop halen en vond toen mijn Etuitje met ID etc. waarna de conducteur zei: Je liet hem niet de eerste keer zien dus daar krijg je ook een boete voor.
Nu is mijn vraag: Mag de conducteur überhaupt een boete uitschrijven als ik gewoon mijn ID heb gegeven? Aangezien op internet staat dat dat alleen mag als je niet wil meewerken of hem echt niet bij hebt.
Want tegen boete wil ik uiteraard bezwaar gaan maken als het klopt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4K

Antwoorden (1)

Strikt genomen heeft de conducteur gelijk maar ik vind dat hij in dit geval (heel) érg op zijn strepen is gaan staan.

In de Wet op de identificatieplicht (WID) staat dit:
"Artikel 2

Een ieder die de leeftijd van veertien jaar heeft bereikt, is verplicht op de eerste vordering van een ambtenaar als bedoeld in artikel 8 van de Politiewet 2012 of artikel 6a van de Wet op de bijzondere opsporingsdiensten, een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 ter inzage aan te bieden. Deze verplichting geldt ook indien de vordering wordt gedaan door een toezichthouder. "

De hoofdconducteur is een door Justitie beëdigd buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) en heeft daarvoor landelijke bevoegdheid. De BOA heeft een soort matte zilverkleurige 'vuist' op het uniform.

Jij hebt het identiteitsbewijs niet 'op de eerste vordering' getoond. Je had het meteen moeten kunnen laten zien toen hij er de eerste keer om vroeg.

Toegevoegd na 1 uur:
Nog iets: Je schrijft: 'Mag de conducteur überhaupt een boete uitschrijven als ik gewoon mijn ID heb gegeven? Aangezien op internet staat dat dat alleen mag als je niet wil meewerken (...) Dat klopt niet, zoals je uit mijn antwoord hierboven kunt lezen.

Dat 'niet meewerken' hoort bij een andere regel. En die regel slaat niet op de ID-kaart maar op het vervoerbewijs voor de trein. In artikel 8 .1 van de Algemene Voorwaarden van NS staat dat NS de Reiziger uit het Vervoermiddel mag (doen) verwijderen als (bijv.) "b. de Reiziger zich bedient van een niet geldig Vervoerbewijs dan wel een Vervoerbewijs misbruikt of de controle van zijn Vervoerbewijs belemmert of verhindert;"
Computoon
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Juist. En het antwoord is dus: ja, daar mag de conducteur een boete voor uitschrijven omdat je je ID niet 'op eerste vordering' hebt laten zien (zie het wetsartikel in mijn antwoord). Als je 14 of 15 bent kan die boete euro 45.- berdragen, ben je ouder euro 90.-. Maar zoals ik ook al in mijn antwoord schreef: 'ik vind dat hij in dit geval (heel) érg op zijn strepen is gaan staan.' Want je hébt het ID laten zien, al was het niet op eerste vordering, zoals eigenlijk had gemoeten. Als je de boete krijgt, moet je 'm eerst betalen maar je kunt bezwaar maken. Ik denk wel dat je een redelijke kans hebt dat je bezwaar wordt erkend in dit bijzondere geval, als je netjes omschrijft wat zich heeft afgespeeld. (Het vergeten van de OV-chipkaart was natuurlijk minder...) Ik hoop verder, dat er geen negatieve bijkomende omstandigheden zijn geweest, die de conducteur ook gerapporteerd kan hebben (zoals een grote mond richting de conducteur, want dat wordt terecht niet gewaardeerd.)