Hoeveel is de boete voor het gebruiken van een onbevoegd bewerkte trein kaart?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
35 + ritprijs en voor het onbevoegd wijzigen van een vervoerbewijs €85-,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is een onbevoegd bewerkte treinkaart? Een gehackte OV-chip?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tessjuuuh:
Hoe kom je aan die € 85 ??

Antwoorden (1)

Als je daarmee in de trein reist, heb je in ieder geval een boete voor zwartrijden.
In Nederland is "een bij ministeriële regeling vast te stellen bedrag" ("wettelijke verhoging", "boete")
verschuldigd van € 35 boven de ritprijs.

Dat geldt dus ook als je een abonnement hebt en niet incheckt.

Betaling van de ritprijs en verhoging voorkomt strafvervolging wegens overtreding van artikel 70 Wet personenvervoer 2000 (Het is verboden zonder hiervoor geldig vervoerbewijs gebruik te maken van het openbaar vervoer).
Artikel 71 verbiedt onder meer het misbruiken van een vervoerbewijs. Het is verboden een onbevoegd gewijzigd of anderszins bewerkt vervoerbewijs te gebruiken, een vervoerbewijs te misbruiken of de controle van vervoerbewijzen te belemmeren of te verhinderen.

Er wordt nog onderscheid gemaak tussen een beetje knoeien en juist heel subtiel knoeien, wat op fraude lijkt.

Bij een duidelijke wijziging of bewerking van een vervoersbewijs wordt het vervoerbewijs ingenomen en de reiziger wordt behandeld als een reiziger zonder geldig vervoerbewijs. Ritprijs plus vijfendertig Euro.
Verder niets.

Bij een zeer subtiel aangebrachte wijziging of bewerking van een vervoersbewijs wordt het vervoerbewijs ingenomen en de reiziger wordt behandeld als een reiziger zonder geldig vervoerbewijs.
Ritprijs plus vijfendertig Euro.

PLUS een mini-PV voor overtreding van artikel 71 wet personenvervoer 2000.
Hoe dat uitpakt is afhankelijk van veel factoren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan het niet ook als valsheid in geschrifte worden bestraft?