Mag een kind mee achter op de motor??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe oud is dat kind?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn kind mag van mij niet achterop een motor. Maar ik zag een motorrijder bij ons door de straat komen met een best nog klein kind achterop.Vond het er zo eng uit zien dat ik me afvroeg of het bij wet is toegestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zag laatst een motorrijder met een heel klein kind achterop, het kind zat met een tuigje achtige constructie aan de rug van de bestuurder vast en lag heerlijk te slapen.
Ikzelf was blij dat t niet mijn kind was daar aan de rug van die man geknoopt!

Het beste antwoord

.. ja ...

Het vreemde is dat de Nederlandse wetgever alleen meldt dat een kind een goed sluitende en passende goedgekeurde helm moet dragen. De rest wordt aan de verantwoordelijkheid van de ouder/verzorger overgelaten.
In Luxemburg is de minimumleeftijd waarop een kind achter op de motor vervoerd mag worden twaalf jaar. De reden hiervoor is dat voor het twaalfde levensjaar de nekspieren van een kind nog niet dusdanig ontwikkeld zijn dat ze de krachten die een helm op het hoofd tijdens het rijden uitoefent goed kunnen opvangen. Het hoofd van een kind is op vierjarige leeftijd 90 procent van dat van een volwassene en op twaalfjarige leeftijd 95 procent. De nek is, in tegenstelling tot het hoofd, maar 75% van dat van een volwassene op vierjarige leeftijd en 85% van dat van een volwassene op twaalfjarige leeftijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In Nederland mag het kind achterop de motor, ongeacht de leeftijd. In Nederland is er geen aparte regelgeving voor kinderen met betrekking tot de motor dan voor volwassenen (het rare is dat die er wel is voor de brommer ;-))

In Belgie mag het kind achterop de motor als het aan de volgende voorwaarde voldoet:

- Minimaal 3 jaar oud
- Draagt een goedgekeurde en goedpassende helm
- Kan bij de voetsteunen

Overigens wordt in beide landen afgeraden een kind jonger dan 12 op de motor te vervoeren, maar dat is je eigen verantwoordelijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat mag, echter als het fout zou gaan dan kan je als bestuurder wel degelijk verantwoordelijk worden gehouden. Eea strafbaar via artikel 5 wegenverkeerswet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja natuurlijk zolang het kind ook maar een helm en beschermend pak aan heeft.