Fiets kapot, moet nu bij bijbetalen voor een nieuwe, is dit normaal?

Na een jaar heel veel problemen gehad te hebben met mijn (nieuwe) fiets heb ik deze nu ingeleverd, omdat ik er helemaal klaar mee was (fiets was niet meer bruikbaar). Nu heeft de fietsenwinkel aangeboden om de fiets om te ruilen voor dezelfde fiets. Helemaal prima natuurlijk... Nu willen ze alleen dat ik 300 euro bijbetaal, omdat de fiets 300 euro duurder is geworden. Ik vind dit zelf heel raar en vraag mij af of dit wel normaal is op deze manier?

een jaar geleden
in: Fietsen
3.1K
Quidplura
een jaar geleden
Is het een nieuwe fiets? Als het een nieuwe fiets is dan zou je kunnen stellen dat ze geen deugdelijk product hebben geleverd. Dan zouden de kosten voor vervanging voor hunzelf zijn.
Z512099
een jaar geleden
Ik vind bijbetaling normaal, je mag blij zijn dat ze het zo willen regelen.

Antwoorden (3)

Het omruilen voor een nieuwe is netjes van de winkel. Als je ervan uitgaat dat een fiets tien jaar mee moet gaan, heb je 10% van de waarde al ‘gebruikt’ (zij het zonder veel plezier).
Je zou dus 10% van het bedrag dat je destijds betaald hebt moeten bijbetalen voor een nieuwe fiets. Wat deze nu kost is niet interessant, je zou ook geen geld terugkrijgen als deze goedkoper was geworden.
Als de fiets € 2000,- gekost heeft, zou € 200,- bijbetalen redelijk zijn.
een jaar geleden
Quidplura
een jaar geleden
Het hangt er wel vanaf waarom de fiets onbruikbaar is. Als het een nieuwe fiets is die het hele jaar al niet bruikbaar is lijkt me dit meer een geval ondeugdelijk product. Dan moet de fietsenverkoper opdraaien voor vervangingskosten en mogen ze niet zomaar 300 euro bijvragen.
Jeroen17
een jaar geleden
Ik kies er toch niet voor dat de fiets kapot gaat en dat er een nieuwe fiets moet komen. Ik verwacht gewoon dat ik eenmalig een bedrag betaal voor een fiets en dat deze jaren meegaat.
Jij wil 1 op1 ruilen, dat is begrijpelijk. Je zou dan wel genoegen moeten nemen met een fiets die ook 1 jaar oud is. Als je nu de nieuwe fiets wilt hebben, dan is het normaal dat je de meerkosten bijbetaalt. (Alles is afgelopen jaar duurder geworden, je betaalt nu ook meer voor eenzelfde brood als vorig jaar.........)
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
VS wil een deugdelijke fiets. Geen nieuwe fiets hebben, dat is een aanbod van de andere kant. Vervangen is in dit geval de plicht van de winkel.
Consuwijzer: "Is uw aankoop sneller dan verwacht kapot? Of komt het product stuk aan? Dan moet de verkoper het meestal repareren of vervangen. Hij is dat verplicht, ook als u geen fabrieksgarantie of verkopersgarantie (meer) hebt. Want in de wet staat dat een product moet bieden wat u ervan mag verwachten. Dat noemen we ook wel 'wettelijke garantie'."
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
Jeroen17
een jaar geleden
Ik kies er niet voor om een nieuwe fiets te krijgen. Wat mij betreft had ik nu nog steeds op de oude fiets gefietst. Ik vind het gewoon raar dat ik nu 300 euro moet bijbetalen, terwijl ik een jaar terug gewoon verwacht had dat ik voor 2000 euro een prima fiets kreeg die jaren mee zou gaan.
Het is niet normaal dat je bij moet betalen voor een nieuwe fiets als je oude fiets kapot is. Je hebt recht op een nieuwe fiets als je oude fiets kapot is. Neem contact op met de verkoper om te vragen waarom je bij moet betalen.
9 maanden geleden