Ja, je kunt de ketting het beste al draaiend op het achtertandwiel smeren. Als smeermiddel kun je flesjes kettingolie of spuitbussen op basis van teflon of siliconen gebruiken. Een product op niet minerale basis zijn de smeermiddelen op wax-basis. Deze nemen minimaal vuil op en zijn biologisch afbreekbaar. De spuitbussen hebben een groot nadeel. Het meeste spuit je ernaast en moet dus afgeveegd worden of het ligt op straat en dat willen we niet. Een ketting in een gesloten kettingkast mag je ook met een dikkere smeerolie smeren. Doe dat niet met open kettingen, want dan verzamel je alle straatvuil op je ketting. Dunne smeerolie is wel een prima smeermiddel, maar niet voor lang, want die zal door de middelpuntvliedende kracht via de tandwielen en de spaken uiteindelijk eindigen op het remvlak van de velg. En dan kun je remmen wel vergeten! Loopt de ketting in een kettingkast vergeet dan niet die ook even schoon te vegen, zowel aan de buitenzijde als aan de binnenzijde. Hiermee verleng je de levensduur van de ketting en wordt het onderhoud daarvan gemakkelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja hoor! Eigenlijk is olie/vet absoluut noodzakelijk om de goede werking van de ketting te garanderen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is heel verstandig. Wel opletten dat je met je kleding de ketting niet raakt, want dat geeft vlekken.
Zou geen dunne olie gebruiken.
Er bestaat speciaal kettingvet waarin de fietsketting gelegd kan worden, zodat het vet zich goed over de ketting verspreidt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spuitbussen op basis van teflon is het beste heb ik gehoord, siliconen smeert niet echt maar verdrijft vocht... Of kijk op www.bluemorgan.net daar heb ik mijn spullen gekocht om de ketting te ontvetten en te smeren... "Race oil" spuitbus en "kettingreiniger" heb ik met handige spuitkop. Heb dit online besteld (België) en boven de 30 euro is verzending gratis. Kan wel 3 weken duren voor je het ontvangt.