Hoe hard mag je met een bromfiets in de volgende situaties?

1 . de bebouwde kom
2. een 30 km/h zone
3. een 50 km/h zone
4. buiten de bebouwde kom

Toegevoegd na 1 minuut:
graag met bewijzen, dankjulliewel

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

1 45 op de rijbaan 30 op een verplicht fiets/bromfietspad
2 30
3 dat is de bebouwde kom, zie 1
4 40 op het verplichte fiets/bromfietspad, 45 op de rijbaan (als je daar op moet rijden).

Maximumsnelheid

Sinds 2008 geldt voor bromfietsers een maximumsnelheid binnen de bebouwde kom van 45 kilometer per uur wanneer op de rijbaan wordt gereden. Rijd je binnen de bebouwde kom met je brommer op een (verplicht) fiets/bromfietspad dan mag je niet harder gaan dan 30 kilometer per uur.

De belangrijkste gedachte achter deze limieten is dat de snelheidsverschillen tussen de diverse voertuigen op de rijbaan en op het (brom)fietspad niet te groot mogen zijn. Zo voorkom je eventuele irritaties en gevaarlijke situaties (remmen, inhaalmanoeuvres).

Buiten de bebouwde kom geldt op het verplichte fiets/bromfietspad een maximumsnelheid voor brommers van 40 kilometer per uur. Op de rijbaan mag je buiten de bebouwde kom nog steeds niet harder dan 45 kilometer per uur rijden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Heel soms heb je buiten de bebouwde kom geen verplicht fiets/bromfietspad en dan moeten fietsers/bromfietsers dus op de rijbaan en dan mag je dus weer 45.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Dit antwoord is helemaal goed.
En als je echt bewijs wilt hebben, dit kun je terug vinden in: Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 artikelen 20 t/m 22. http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/HoofdstukII/i8/Artikel20/geldigheidsdatum_31-07-2012
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies uitgelegd hoe ik het wilde weten, erg bedankt voor de informatie!