Ik woon op een kleine boot. Vorige winter had ik enorm veel last van vocht. Hoe kan ik dat deze winter vermijden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten
13.9K

Het beste antwoord

Als schipperszoon kan ik daar wel op antwoorden.
Het vocht komt niet uit het water waar je boot in ligt, maar uit de lucht. Op een boot of schip heb je snel condens tegen de wanden. Dat druipt naar beneden en alles wordt nat.
Er is op zich niet veel anders aan te doen dan de wanden goed, héél erg goed te isoleren. Zorg dat er tussen de isolatie en de scheepswand iets ruimte zit anders kan het eventuele vocht nog niet weg.
Vochtvreters en zo, dat is dweilen met de kraan open.
Goed verwarmen is eigenlijk de enige andere mogelijkheid.
Warm stoken en isoleren dus.
Er zit niets anders op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schipperszonen geven hierop de beste antwoorden...

Andere antwoorden (5)

Als soort van vochtvreters kan je wat bakjes met kattenbakkorrels neerzetten en elke week vervangen. Ze nemen gemakkelijk het vocht in de omgeving op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doorgaans ligt een boot in het water, dus dat vocht komt niet van ver. Om te voorkomen dat je binnen last krijgt van vocht, zal je de boot uiteraard aan de buitenkant goed moeten behandelen. Verder zal je binnen goed moeten isoleren, om condensvorming te voorkomen, en goed ventileren om waterdamp, die ongetwijfeld binnenkomt, te verdrijven.
13 jaar geleden
Kleine ruimtes waarin wordt geleefd, moeten altijd goed worden geventileerd. Dat is het allervoornaamste. Maar als je in het water ligt, krijg je de nevels die boven het water hangen ook binnen.
Het lijkt me moeilijk. Misschien zijn er mensen die op een woonboot wonen die advies kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goede ventilatie en isolatie.

geen gaskachels gebruiken, bij verbranding van gas komt vocht vrij.

echt droog zal je het niet in een kleine stalen boot krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 advies: GEEN vochtvreters. Die halen het vocht alleen maar ook van buiten naar binnen. En lost niets op!

Zoals hierboven al aangegeven het is geen water vanonderuit. Maar als het een stalen boot is is de temperatuur tussen buiten kant en binnenkant groot en dan krijg je net als bij glas condensvorming.

De enige remedie is heel goed ventileren en warm houden met droge lucht. Koken, gasstoken etc etc geeft extra water in de lucht. Slapen levert veel water op.

Het is en blijft een uitdaging om een boot droog te houden.

Een airco haalt overigens ook vocht uit de lucht in combinatie met verwarming misschien een optie?