hoe is de voorrang geregeld in een parkeergarage?

Als je van boven naar beneden rijdt en van rechts komt een andere auto. Gelden dan dezelfde regels als in landen met bergen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
7.2K

Antwoorden (8)

daar gelden dezelfde regels
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar gelden inderdaad dezelfde regels;
Een voertuig dat daalt moet stoppen voor een voertuig dat omhoog komt. Ongeacht of deze van links of rechts komt.
Wanneer het voertuig dat daalt al te ver is doorgereden, moet het alsnog achteruit rijden om het voertuig dat omhoog komt voorrang te geven. (Tenzij het dalende verkeer natuurlijk voorrang krijgt van het stijgende verkeer)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij zijn parkeergarages geen openbare weg, dus gelden daar niet automatisch de normale verkeersregels en mogen ze eigen regels verzinnen (vgl. bedrijfsterreinen). Dus hoe voorrang geregeld is hangt dan van die specifieke parkeergarage af. Echter in de praktijk zullen ze wel ergens een disclaimer hebben hangen met dat de normale verkeersregels ook in de garage (of: bedrijfsterrein) gelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Officieel dezelfde regels, maar in de wandelgangen wordt ook wel eens gehanteerd: Wie het eerst komt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een parkeergarage behoort over het algemeen tot de openbare weg. Er gelden dus dezelfde verkeersregels als buiten op de normale weg.

In Nederland is er niks geregeld over wie er voorrang heeft bij stijgend en dalend verkeer. Is ook niet zo gek, want we kennen in ons land geen bergen. De enige verkeersregel, die in uw voorbeeld van toepassing is, is de regel dat rechts voorrang heeft. In uw voorbeeld moet de auto, die de helling oprijdt dus voorrang verlenen.

Dat het in de praktijk meestal wat soepeler gaat en dat de auto, die van rechts komt, toch voorrang verleent, is alleen maar mooi. Dreigende lastige situaties in het verkeer lossen zich gelukkig meestal vanzelf op.

Tot slot nog even over de term openbare weg: een parkeergarage, waar iedereen toegang tot heeft, door middel van een kaartje trekken, bij de slagboom wordt tot de openbare weg gerekend. Er is geen selectie bij de poort en iedereen, die zou willen kan naar binnen. De normale verkeersregels gelden dan.

Hanteert een garage strengere toegangsregels en heeft niet iedereen zomaar de mogelijkheid om in te rijden, bijv in geval alleen werknemers van een bepaald bedrijf, die toegang hebben, nadat ze zich eerst hebben aangemeld bij de portier, dan behoort het volgens de wet niet tot de openbare weg. De exploitant kan dan afwijkende verkeersregels op het terrein laten gelden, maar moet dat dan wel goed communiceren. Meestal laat men ook in dat geval echter de normale verkeersregels van toepassing zijn en maakt dit duidelijk in de algemene voorwaarden. Wordt meestal naar verwezen op bord bij ingang.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
parkeergarage wordt meestal beheerd door bedrijf, vaak staat bij de slagboom een opmerking over aansprakelijkheid ed.
Algemeen gesproken zullen in garage de bepalingen van de wegenverkeerswet gelden, echter het is geen openbare weg.
Dus maak je schade dan zal je dit weliswaar via de verzekering moeten melden en afhandelen, maar het is een civiele zaak en de politie hoeft/kan daar vaak niets in betekenen.
Voorwaarde is wel dat duidelijk is dat je een afgesloten terrein opgaat (slagboom of iets dergelijks).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is een uitrit dus heb je geen voorrang
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de regels zijn het zelfde als de wegenverkeerswet