Kun je de maximale snelheidaanduiding ook wijzigen?

Ik heb een BMW 1-serie (F20) uit 2011.
Er zit een optie op dat ik onder mijn km/u en toerenteller ook een verkeersbord te zien krijg met de maximale snelheid. Deze is op de snelweg nog standaard 130 km/u en pas zodra er een bord van 100 km/u tijdens 6-19 uur voorbij komt, wordt de snelheid dus even kort naar 100 aangepast. Ik vraag mij af of die 130 te wijzigen is? Ik las iets over navigatie updaten? (Deze heb ik inmiddels met 2023 map ge-update) of dat het een borden herkenning in de spiegel is?
Wie weet of dit aan te passen is, of bijv de standaard snelheid bij geen-borden naar standaard 100 km/u?

een jaar geleden
in: Auto's
1.5K
tinus1969
een jaar geleden
Wat zegt de dealer/merkgarage/onderhoudsbedrijf?
WouterTurkstra
een jaar geleden
Goede vraag, die heb ik nog niet aan hun gesteld…

Antwoorden (2)

Het is geen verkeersborden herkenning, maar jouw GPS die weet waar je bent en wat daar de toegestane snelheid is. De sateliet die jouw GPS aanstuurt heeft deze informatie.
Dus, m.a.w. dir kun je niet zelf wijzigen.
Toegevoegd op 1 januari 2023 11:41: tekst
jc54
een jaar geleden
Vortexxx
een jaar geleden
De satelliet heeft deze informatie? Ik geloof dat de kaartenmaker deze info over de coördinaten legt, en niet zozeer dat deze info van de satelliet komt, zou ook heel knap zijn van de satelliet.
WouterTurkstra
een jaar geleden
Ik heb zelf ook het gevoel dat dit niet GPS is. Mijn gevoel zegt dat de wegen standaard de snelheid hebben van de navigatie (wat wel raar zou zijn, want overal is het 100 km/u) Wat ik wel zeker weet is dat er een herkennen in mijn achteruitkijkspiegel welke de borden herkent en hierop aanpast. Is namelijk met andere borden ook, ben ik vandaag achtergekomen.
Denk dat de vraag is of het een combi is van beiden. Standaard snelheid aanpassen dmv navigatie oid, en aangepaste snelheden herkent hij dus zelf. Hoe weet ik zeker dat er een camera in zit? Hij herkent tijdelijke wegwerkzaamheden namelijk ook op die borden.
WouterTurkstra
een jaar geleden
Mijn vraag is alleen, kan ik de standaard snelheden laten aanpassen naar 100 km/h ipv 130? Op snelwegen zet hij ‘m namelijk ook op 130, tot dat er borden komen met 100 km/h tussen 19-6. Naar zoveel meter zet hij daarna ‘m weer terug naar 130, tot dat er weer borden komen met de herhaalde 100 km/h.
Verkeersbord herkenning vindt bij BMW op drie manieren plaats, of je auto is voorzien van een zogenaamde KAFAS camera die de borden herkend, of deze informatie komt uit de navigatie, of een hybride vorm van de twee, de camera herkent dat er een bord staat en via de navigatie vraagt hij het type bord op. Via Bimmercode kun je een retrofitted SLI module naar jouw wens aanpassen, dit is geen gemakkelijke taak, je moet de huidge SLI dan vervangen en met Bimmercode(kan helaas wegens de huisregels de bron niet vermelden) het gedrag van die module naar je hand zetten(via de CANBUS programmeren)

Persoonlijk zou ik deze situatie zo laten hoe het is, het gedoe wat je er van hebt weegt niet op tegen de 'frustratie' van het verkeerd tonen van het bord. Ik heb een BMW i4 en die laat het bord 100 zien met 'time' eronder, dus ook niet 130 na 19:00 maar altijd 100 met 'time' ik gok dat het met de suggestie die ik je hierboven van de hand doe niet veel beter wordt dan in mijn i4.
een jaar geleden