Kan ik mijn auto uit spanje ophalen en in nederland gebruiken en voorzien van Nederlands kenteken?

De auto is 10 jaar oud.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
2K
erotisi
7 jaar geleden
ja via rdw

Antwoorden (1)

"Is de auto eenmaal op Nederlandse bodem, dan zijn er nog een paar stappen nodig om een kenteken te krijgen.

    Keuring*/kentekenonderzoek bij de RDW
    Afgifte belastingaangifte voor de verschuldigde rest-BPM
    Na ontvangst belastingaanslag deze direct betalen
    Na ontvangst kenteken (ca een week na betalen BPM) kentekenplaten laten maken.
    Aanslag motorrijtuigenbelasting komt automatisch, verzekering dien je zelf te regelen.

* Heeft de auto nog een geldige keuring uit het land van herkomst, dan wordt deze overgenomen en is een volledige keuring (APK) dus niet nodig."

Toegevoegd na 8 minuten:
Van de RDW-site:

"Voor het rijden vanuit het buitenland naar Nederland, geeft de RDW geen kenteken af. Neemt u hiervoor contact op met de buitenlandse instanties. U kunt het voertuig ook op een trailer of auto-ambulance vervoeren. Rijdt u met het voertuig voorzien van de buitenlandse kentekenplaten en het geldige buitenlandse kentekenbewijs naar de RDW? Dan moet u er rekening mee houden dat de RDW wettelijk verplicht is om tijdens de invoerkeuring het buitenlandse kentekenbewijs in te nemen. U mag dan na de invoerkeuring niet meer met het voertuig op de openbare weg rijden, omdat u niet meer in het bezit bent van een geldig kentekenbewijs. In dit geval kunt u een gratis eendagskenteken aanvragen bij de RDW. Let op: dit eendagskenteken is alleen geldig op de dag van de keuring.

Na ontvangst van het Nederlandse kentekenbewijs kunt u het voertuig (weer) gebruiken. Een voorwaarde is wel dat u ook moet voldoen aan de overige verplichtingen die horen bij het hebben van een voertuig.

Het aanvragen van een Nederlands kenteken gaat als volgt:

    U maakt online een afspraak voor een keuring bij een keuringsstation van de RDW, via de knop rechts op deze pagina. Een keuring zonder afspraak is voor de meeste voertuigen ook mogelijk. (...). U kunt ook aangeven of u de APK-keuring (geldt niet voor motoren en aanhangwagens lichter dan 3500 kg) direct bij de RDW wilt laten uitvoeren. Als het voertuig nog een geldige buitenlandse APK heeft, dan kunt u verzoeken of deze overgenomen kan worden.
    U gaat op de dag van de afspraak met het voertuig naar het keuringsstation en neemt het complete originele buitenlandse kentekenbewijs en uw legitimatiebewijs mee. (...)

Zie voor de rest van dit artikel de bron van de RDW.
Computoon