Kun je na het afrijden (auto) meteen je rijbewijs aanvragen?

Staat dat meteen in het systeem, of duurt dit ook een dag?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
34.3K
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik kreeg een papier mee van de examinator dat ik moest afgeven bij het gemeentehuis. Dit was voldoende. Maar ik heb in 2006 mijn rijbewijs gehaald. Dus ik weet niet of het nog steeds zo gaat. Vandaar dat ik een reactie geef en geen antwoord.

Antwoorden (3)

jazeker. Je krijgt op het CBR een bewijs van je slagen mee, waarmee je direct je rijbewijs kan aanvragen op het gemeentehuis. Dit bewijs is echter een bewijs van slagen, geen tijdelijk rijbewijs. Je mag er dus niet mee gaan rijden. Daarvoor zal je echt nog een paar dagen moeten wachten tot je je echte rijbewijs in handen hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben laatst nog geslaagd voor het motorrijbewijs en toen zei de examinator dat je een dag moest wachten. Maar anderhalf uur later stond ik bij het gemeentehuis geregistreerd.

Ja, het kan dezelfde dag. Maar je mag niet rijden totdat je het pasje daadwerkelijk in bezit hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aanvulling: zowel voor mijn A als B rijbewijs heb ik nooit een schriftelijke verklaring van slagen gekregen na het praktijk-examen. Alles ging digitaal.
Bij mij was het zo als je 's ochtends rijexamen had en zou slagen, kon je het dezelfde dag nog aanvragen. Als je 's middags examen had en zou slagen moest je het de volgende dag doen, omdat het CBR de uitslagen elke dag om 12 uur 's middags in het systeem verwerkt.

Ik kon voor zowel mijn motor- als autorijbewijs pas de volgende dag naar het gemeentehuis om het rijbewijs aan te vragen.