onze zoon is 14 maar nog 1.40 in lengte - daarom vind ik het nodig dat hij in zon autozitje moet. zelf vind hij dat heel erg wat vindt u hiervan

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2.1K

Het beste antwoord

Kinderen hoeven vanaf 1.35 niet meer met een autostoeltje.
Eventueel kun je nog een stoelverhoger gebruiken als de gordel in de weg zit

http://www.kinderstoeltje.nl/regelgeving.html

Toegevoegd na 1 minuut:
(mijn dochter heeft zelf net een feestje gevierd omdat ze 1.35 is)

Je kunt overigens ook zo'n clip aan de gordel doen zodat die niet meer zo dicht bij de hals zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi!+

Andere antwoorden (13)

Het gaat om zijn veiligheid, dus hij zal wel moeten! Weet niet of er andere alternatieven zijn... Want het is natuurlijk niet cool:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Minpunten en geen reactie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- omdat het wettelijk niet meer verplicht is om in een stoeltje te zitten. Er kunnen natuurlijk andere overwegingen zijn waarom moeder het veiliger vindt, maar dat wordt niet duidelijk uit de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- zelfde als hierboven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het niet cool is en hij daarom op school kapot gepest, wat zou je dan kiezen? Als jij goed rijd dan is de kans op een verkeersongeluk minder dan 1 op 10.000. De kans dat de jongen er onderdoor gaat van het pesten (en dat gaat er wreed aan toe op die scholen van tegenwoordig) is 1:1. Welke keuze zou jij maken als je kind je lief is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry ik wist niet dat stoer zijn voorgaat op veiligheid!!! En inderdaad, ik dacht ook dat het 1.40 was.... Maar je hebt toch ook van die ophogingen waar ze op kunnen zitten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En by the way, ik kan dan wel goed rijden, maar ik ben niet de enige op de weg!
Buiten dat het wettelijk niet hoeft, zou ik het zelf ook verschrikkelijk vinden. Een autozitje is echt niet meer nodig bij die leeftijd & grootte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk, dat dit niet meer nodig is, omdat zijn gewicht toch wel heel wat meer zal zijn dan van een bijv. 6 jarig kind, en de driepuntsgordel hem echt wel in bedwang zal houden, lijkt me.

Het is ten slotte een voorzorgsmaatregel, die in ons overgereguleerde landje natuurlijk zo nodig ingevoerd moest worden, maar hóé vaak zit jij stijf in je autogordels???

Ik kan me voorstellen, dat hij het erg vindt om in een kinderzitje te zitten : stel je voor, dat zijn medescholieren van de middelbare school dat zouden zien :
toevallig gisteren bij Dr Phil gezien, waar pesten en bullying toe kan leiden bij kinderen van zijn leeftijd, en ik zou ten koste van álles proberen te voorkomen, dat er ammunitie tot pesten/bullying gegeven wordt aan klasgenoten!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk vindt-hij dat erg !! Die lengte hebben op die leeftijd is al geen lolletje, maar dan ook nog als een kleuter behandeld worden, vind ik wel HEEL erg heftig.

De grens voor een autostoeltje is trouwens 1.35, maar vanaf een bepaalde leeftijd is het ook niet meer verplicht. Tot 35 kilo zou hij nog op een stoelverhoger moeten, bij een hoger gewicht niet meer, tot 1 meter 50.

Maar hij is sowieso al te groot voor dat onding, dus verlos hem er alsjeblieft zo snel mogelijk van. Alleen als hij voorin zit (of de auto bestuurt, wat nog wel even zal duren) heeft hij met die lengte wel een gordelgeleider nodig.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, tweede alinea, leeftijd moet zijn gewicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is voorgeschreven voor personen kleiner dan 1.35 meter. Waarbij je er denk ik vanuit mag gaan dat er al een veiligheidsmarge is ingebouwd. Voor een jongen van 14 -middelbare school en wellicht puberend- kan ik me voorstellen dat een autozitje als kinderachtig ervaren wordt.
De bestaande gordel goed afstellen !?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog een motivatie voor de min ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is weer een flauwe min, ik gooi er een + tegenaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks Giwenda, dat minnen -zonder motivatie- is en blijft een raar fenomeen !?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was 't niet, maar ik kan me de min wel voorstellen:
1. Als 't waar is wat Marleen schrijft, is een gewicht van 35kg. ook voldoende - dus dan is 't niet voorgeschreven onder de 1.35m.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
35 kg. ? De omvang zal niet bepalend zijn, maar wel de lengte gezien de -naar ik vermoed- bevestigingspunten in de diverse voertuigen en de constructie van de autogordels.
Zie:
"
Artikel 59 (RVV)
1 Bestuurders van een personenauto, een bedrijfsauto,
een driewielig motorvoertuig met gesloten carrosserie of een brommobiel en hun passagiers maken gebruik van de voor hen beschikbare autogordel.
Passagiers die jonger zijn dan 18 jaren en met een lengte van minder dan 1,35 meter, maken gebruik van een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem dat is voorzien van een goedkeuringsmerk als bedoeld in artikel 22, vierde lid, van de wet.
Wanneer de zitplaatsen die bestemd zijn voor
passagiers voorzien zijn van autogordels, worden op deze zitplaatsen niet meer passagiers vervoerd dan er autogordels aanwezig zijn. " Bedankt voor je reactie, maar de min moet toch uit een andere hoek komen. P.s.
Alle plussers bedankt !
Blijkens de gegeven antwoorden is dat wettelijk niet meer nodig. Maar een andere zwaarwegende reden om dat niet te doen is om hem de vernedering --in zijn ogen-- te besparen. Is een afweging die je moet maken tussen lichamelijk en geestelijk welzijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind dat je hem dat op die leeftijd echt niet meer aan kunt doen, tuurlijk vindt hij dat erg
en het is ook niet meer nodig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk vindt hij dat heel erg. Verlos hem van
dit genante gebeuren. Hij zit in een leeftijd dat
hij dit soort zaken echt verschrikkelijk vindt.
Hij is toch al klein en nu wordt hij hier nog eens
extra mee geconfronteerd als hij meerijdt, laat staan
als anderen hem zien zitten.
Met een behoorlijk kussen en de gordel goed aan,
moet het toch ook op te lossen zijn.
De gordel kan toch strak getrokken worden?

Ik begrijp dat veiligheid voor alles gaat maar je kunt
toch ook een veilige niet zo confronterende oplossing
zoeken?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat het niet nodig is. Ik was eerst ook altijd erg klein en mijn ouders hadden voor ons gewoon een dik kussentje neergelegd zodat we wel wat hoger zaten, maar wettelijk gezien is het niet meer nodig. Anders gewoon een zittingverhoging, maar probeer ook te denken aan je zoon wat hij wil. Ik zou het zelf niet leuk vinden als ik in een autozitje zou moeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is hier al een paar maal gezegd.

Het is niet nodig en ook nog zinloos vernederend.
Het idee dat het veiliger is is meer een gevoel dan werkelijkheid.

Met 1,40 zat mijn zoon al gewoon in de gordels voorin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Opzouten met dat kinderzitje!

Met 14 jaar heeft een kind echt al een eigen mening, een eigenwaarde. Niet alleen is dit verregaand belachelijk als je het maatschappelijk bekijkt, maar als hij er serieus onder lijd (en onderschat dat niet!!!!!) dan is grenst dit aan de kindermishandeling. Ik ben zelf een (geestelijk/lichamelijk) mishandeld kind geweest en ik heb bijna 12 jaar als vrijwilliger inzake kindermishandeling gewerkt en veel interviews met mishandelde kinderen gedaan. Op basis daarvan vind ik dit kindermishandeling.

Let goed op, ik zeg duidelijk NIET dat je dit met opzet zou doen. Maar onbewust en onbedoeld mishandel je hem ermee omdat je kennelijk overbezorgd bent.

Voor een jongen van 14 jaar in het voorgezet onderwijs is dit een absolute vernedering die verstrekkende gevolgen kan hebben voor zijn geestelijk welzijn, verdere geestelijke ontwikkeling en zelfs voor de vertrouwensband naar de ouders toe. Zoals ik in een reactie hier al eerder zei; de kans dat hij hiermee wordt gepest is 1:1. En dat pesten gaat er niet zachtzinnig aan toe! Zeker niet als er zittenblijvers in de klas aanwezig zijn die hun op een andere manier dan goede leerprestaties moeten neerzetten in de groep. Dat kan zover gaan dat zijn schoolprestaties en daaraanvast later zijn kansen op werk negatief worden beinvloed.

Dat hij 1.40 is zegt ook niets over zijn uiteindelijke lengte. Ik was op die leeftijd ook veel te klein en veel te licht. Nu ben ik 42 jaar, ex karateka, ex worstelaar van van 2 meter en 135 kilo. En dat mag je aan hem gaan vertellen, misschien pept hij er van op. Daarbuiten, groot zijn is ook niet alles. Kleinere mensen krijgen op latere leeftijd meestal minder gewrichtsklachten dan die reuzen die al heel jong slijtage krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gauw mee stoppen. Hij zoekt later uw bejaardenhuis uit...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
net zoals de mensen voor mij al als antwoord gaven: vanaf 1.35 m hoef je niet meer in die stoel te zitten. maar ik kan bergijpen dat uw zon het niet leuk vind dat hij in zo'n stoel zit. stel je voor dat je uw zoon niet meer groeit, omdat hij wat aan zijn botten en groeihormonen heeft, dan is hij op zijn 16de nog steeds zo groot, en moet hij van zijn moeder nog steeds in ee stoeltje zitten.! en daarbij zit hij op de midelbareschool,als ze hem zien, wordt hij vast uitgelachen!

begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen u, maar kom op! hij is al 14!

groetjes
Bronnen: