Waarom werden vroeger in de jaren 50 en 60 autobanden uitgevoerd met een witte zijrand, en wat was de functie hiervan ?

Was dit voor de auto extra uitstraling te geven, of voor de veiligheid ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
3.5K

Het beste antwoord

het wit was in eerste instantie gewoon de kleur van de band, natuurrubber is namelijk wit.
men kwam er echter al snel achter dat natuurrubber veel te snel slijt en te weinig grip geeft.
men begon toen met gevulkaniseerd rubber op het loopvlak. dat was veel beter maar wel duurder dus werd het niet op de gehele band gebruikt.
is het je ooit opgevallen dat een band de tegen de stoeprand slijt witte slijtplekken heeft? dat is dus het natuurrubber. rond de tweede wereldoorlog begon men met moderne banden, die hebben dat steeds minder omdat meestal de gehele band nu van gevulkaniseerd rubber gemaakt word.
white walls waren daarnaast ook handig in verband met de zichtbaarheid, in de jaren 50 en 60 was er weinig straatverlichting en de lampen op een auto waren nou ook niet om naar huis te schrijven.
de meeste auto's waren ook bijna allemaal in donkere kleuren uitgevoerd ( de T-ford was volgens henry ford in alle kleuren verkrijgbaar als het maar zwart was..)

tegenwoordig zijn white wall tyres trouwens veel duurder dan gewone banden omdat het proces van het maken anders is en er veel minder vraag naar is terwijl veel oldtimer rijders er juist naar zoeken voor de "looks "van hun wagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In de jaren vijftig was dat puur een kwestie van styling.