Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zorgen smallere banden voor minder verbruik?

Ik heb een nieuwe tweedehandswagen aangekocht, echter zijn de banden wel versleten (achteraan). De huidige banden zijn 225/45 en 17 inch groot. Is het zo dat ik iets zuiniger zal rijden als ik achteraan 205 banden neem? Of mag dat niet?

4 jaar geleden
in: Auto's
3.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het is vooral het profiel, de samenstelling van het rubber en de juiste bandenspanning waardoor je iets zuiniger kunt rijden (en natuurlijk je rijstijl). Zowel in de 225/45/R17 als in 205/50/R17 heb je een paar banden die qua zuinigheid een A scoren. De gemiddelde band scoort een C en sommige banden zelfs E of F. Let vooral daarop bij de aanschaf van nieuwe banden.

Als je toch smallere banden neemt, bedenk dan dan het getal '45' op je huidige banden de hoogte van je band aangeeft in procenten van de breedte. Neem je veel smallere banden, dan zul je naar '50' moeten om ongeveer gelijke hoogte van je banden en dus gelijke diameter van je wielen te houden. De 205/50 is 1 mm groter qua diameter dan de 225/45. Zou je 205/45 nemen, dan wordt je diameter bijna een cm kleiner en daardoor rij je juist minder zuinig.

NB, de link is een voorbeeld om de diverse banden te vergelijken. Andere verkopers van banden hebben ook dergelijke vergelijkingen.
(Lees meer...)
Inekez1
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding