Is het besturen van een auto/motor op de 'automatische piloot' gevaarlijk?

Iedereen die autorijdt zal herkennen dat als je vaak de zelfde bekende afstand in een auto rijdt, je je plots realiseert dat je een bepaald stuk niet bewust hebt gereden.
Vandaag heb ik dus de Van Brienenoordbrug totaal gemist, terwijl dat toch geen Kippebruggetje is...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
2.3K

Het beste antwoord

Nee, dat is niet gevaarlijk, het is zelfs normaal. Weet je nog toen je net begon met autorijden? Dat nog niets van het autorijden op de automatische piloot ging? Hoe vermoeiend dat was, en hoe je toen eerder fouten maakte, omdat je nog moest nadenken bij alles wat je deed en daardoor langzamer reageerde?

Die 'automatische piloot' komt doordat je focust op de dingen waar je je op moet focussen. Op het autorijden. Omdat je de weg al goed kent, hoef je niet te focussen op 'hé, kijk nou, ik rij op de Van Brienenoordbrug, dat is me toch wat?'. Daarom zit de herinnering van die brug verder in je achterhoofd. Als iemand vlak voor je iets stoms had gedaan terwijl je daar reed, had je daar wél een heldere herinnering aan gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik merk dat ook wel eens inderdaad, en ja... dat is erg gevaarlijk. Volgens mij is jaren geleden sportcommentator Theo Koomen verongelukt omdat hij op de automatische piloot reed en niet goed oplette.

De enige manier om dit soort dingen tegen te gaan is door zo nu en dan eens een andere route naar huis te nemen. Dat voorkomt sleur en rijden op de automatische piloot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat is niet gevaarlijk zolang het "missen" van een bepaald stuk enkel wordt veroorzaakt door langdurige ervaring. Als je een stuk mist door vermoeidheid, alcohol, drugs, medicijnen of ziekte, is het natuurlijk extreem gevaarlijk.

Ik ga ervan uit dat het bij jouw brug om ervaring ging.

In dat geval is het te vergelijken met het lopen door een drukke winkelstraat. Ook dat doe je volkomen op de automatische piloot. Je bereikt je doel, intussen botsingen met andere mensen vermijdend, om lantaarnpalen en kiosken heenlopend, over een hondendrol heenstappend  --  alles op de automatische piloot, alles geheel vertrouwd, alles helemaal veilig.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik denk dat dat minder automatisch is dan je denkt. Dat je achteraf niks meer kunt herinneren, dat zegt meer over 't feit dat 't een saai stuk was. Maar niet dat 't op automatische piloot ging. Want als er een auto bijna tegen je aan was geknalt, of er stak een laagvliegende grote arend over, of je zag een prachtige sportwagen voorbijzoeven, dan had je die brug nog wel in je hoofd. Zonder bijzondere voorvallen is 't ook niet nuttig dat je hersenen zouden worden belast met de herinnering over die brug. Echter, stel dat je nu straks plots 't zelfde prachtige liedje uit de radio als toen op die brug: let maar op: dan kan 't zowaar weer in je gedachten terugschieten. Door associatie. Dit is maar een voorbeeld natuurlijk - er zijn ook andere voorbeelden denkbaar waar je nu even niet aan denkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is gevaarlijk voor de inzittenden, maar weer niet voor de automatische piloot...

En ik weet zeker als je de Brienenoordbrug vandaag gemist hebt, dat die er vandaag ook niet daar was, in je beleving...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Barts3cundo;

Zolang je op het moment zelf je aandacht er maar bij hebt is het niet erg dat je een stukje van je route al snel weer vergeet. Ik heb vandaag niets gehoord over een spoor van vernieling dat je eventueel op de Van Brienenoord zou hebben nagelaten, dus het is kennelijk allemaal goedgegaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, wat is gevaarlijk, ik denk dat het wel een risico is als je op de automatische piloot rijd. Soms heb ik dat ook wel eens en dan krijg je toch het idee dat je niet goed opgelet hebt, of niet geconcentreerd bent geweest op de weg. En een ongeluk zit in een klein hoekje zullen we maar zeggen