Waarom geven de voorlichten van een auto meer licht dan het achterlicht?

De voorlichten van een auto zijn heel fel. De rode achterlichten van een auto een stuk minder. Mijn vraag is dus: Waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grapje neem ik aan?

Het beste antwoord

Omdat koplampen zowel dienen om de weg te verlichten voor de bestuurder als om tegenliggers te attenderen op je aanwezigheid, terwijl achterlichten alleen de laatstgenoemde functie hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Al spreken we in het geval van achterlichten uiteraard niet meer van tegenliggers. Medeweggebruiker is toepasselijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Goed antwoord - je was net iets sneller dan ik!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dit leest denk ik dat het toch dit antwoord het meest verhelderend is. Dankjewel!

Andere antwoorden (2)

De voorlichten dienen om zelf te kunnen zien. Daar is nu eenmaal vrij veel licht voor nodig.

De achterlichten dienen alleen maar om door anderen te worden gezien. Daarvoor is veel minder licht nodig.

Verder kijkt bijna niemand recht van voren tegen een auto aan. Het is dus niet zo erg dat de voorlichten je verblinden wanneer je er recht tegenin kijkt - want dat doe je niet.

Als je achter een andere auto aanrijdt, kijk je wél de hele tijd tegen de achterlichten aan. Het zou daarom onveilig zijn wanneer de achterlichten zo fel zouden zijn dat ze je zouden verblinden.

Dat laatste is trouwens de reden waarom het verboden is om mistachterlichten aan te hebben als het zicht meer is dan 50 meter - mistachterlichten zijn namelijk veel feller dan gewone achterlichten, dus die verblinden wél (als er geen of weinig mist is).
Cryofiel
12 jaar geleden
De voorlichten geven meer licht om de bestuurder van de auto meer zicht te geven. Ik als fietser heb er behoorlijk last van aangezien ik bij een tegenligger verblind word door het voorlicht. En al helemaal als mensen groot licht nodig hebben om te kunnen kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Groot licht doe je UIT als er een tegenligger is. Dat geldt OOK als die tegenligger een fietser of een voetganger is!