Rem en Pook Peugeot 107 zijn soms geblokkeerd, hoe verhelp ik dat?

Vanwege mijn spierziekte zet ik mijn Peugeot 107 altijd uit in de R-stand (ik heb een automaat) om ‘em in de rem te zetten. Een aantal keer heb ik het volgende gehad:

Wanneer ik mijn sleutel omdraai, doet het contact het. Vervolgens om de auto aan te zetten, wil ik de rem indrukken en de pook in neutraal zetten. Om de één of andere reden zitten de rem en de pook volledig vast, waardoor ik mijn Peugeot niet aan kan zetten.

Het gekste is dat dit na een kwartier/half uur weer weg is en de rem en pook het weer doen.

Ik heb mijn garage gebeld en die hebben geen idee wat het zou kunnen zijn en zeiden dat “ik zelf erachter zou moeten komen.”

Heeft iemand enig idee wat dit probleem zou kunnen zijn?

3 maanden geleden
in: Auto's
2.1K
tinus1969
3 maanden geleden
Niet meer de R stand gebruiken. Die staat niet voor Rem maar voor Reverse en is absoluut ongeschikt om een automaat in te parkeren.
phildoesit1
3 maanden geleden
Tinus, ik weet dat het reverse is, maar ik heb vanwege mijn spierziekte geen andere optie om de auto in de rem uit te zetten, gezien de auto geen parkeerstand heeft. Maar ik neem aan dat dit slecht is voor de automatische transmissie?
tinus1969
3 maanden geleden
Een automaat zonder P stand? Welke standen heb je dan wel? En je kunt auto dus niet op de handrem zetten?
tinus1969
3 maanden geleden
Doet verder niets af aan het feit dat R geen rem is en ongeschikt voor parkeren.
phildoesit1
3 maanden geleden
Tsja, blijkbaar bestaan er automaten zonder een p-stand. Ik heb R, N en E-stand (E is de rij stand). Ik heb helaas geen kracht om de handrem omhoog te halen vanwege mijn spierziekte, dus ben ik bij deze auto gelimiteerd bij deze manier
tinus1969
3 maanden geleden
Hmmm zie https://www.startpagina.nl/v/vervoer/autos/vraag/678186/betekent-rne-m-automaat-toyota/ <>
Wegrijden na het zodanig parkeren gaat als volgt: zet de auto ‘aan’, trap de voetrem in, zet de bak (vanuit hetzij R hetzij E of M1) in Neutraal, en start de motor.
<>
phildoesit1
3 maanden geleden
Hartelijk dank voor de link. Echter gaat het hier nog steeds om de handrem, die ik dus niet kan gebruiken. Ik weet hoe ik de auto aanzet, heb ‘em sinds vorig jaar juli en naast een lege accu geen problemen gehad. Ik heb net nog een keer geprobeerd de auto aan te zetten. Na wat kracht geven te hebben op de rem, deed de pook het eindelijk. Na deze in N gezet te hebben, wil de auto nog steeds niet starten en zit de rem nog steeds vast.
tinus1969
3 maanden geleden
Okee
1. Heeft de garage al GEKEKEN? Klinkt dan toch alsof de rem zelf niet meer in orde is, wellicht toch door langdurig verkeerd gebruik.
2. Al je de handrem niet kunt gebruiken, dan ben je strikt genomen niet meer in staat om deze auto normaal te bedienen. Dan mag je eigenlijk niet meer autorijden.

Antwoorden (1)

Het kan zijn dat het rem mechaniek niet direct terugschiet in de neutrale stand. Dus dan blokkeren de remschoenen het wiel. Doordat er waarschijnlijk spanning staat op de versnellingsbak (omdat hij in een versnelling staat) zit je pook vast.

Er kunnen nog aan andere oorzaken zijn, bijv dat de remcilinder die tegen het remblok aanduwt, gangbaar moet worden gemaakt of vervangen.

Je komt er pas echt achter als je de de remtrommel eraf haalt en een inspectie doet. Wellicht is het alleen een losse veer.
Succes!
3 maanden geleden