Waarom winterbanden en zomerbanden als je gewoon 4-seizoenen hebt?

Waarom zou je moeilijk doen? Twee keer per jaar banden wisselen. Opslag voor de banden zoeken.... al dat gedoe... als je gewoon 4-seizoenen banden onder je auto kunt leggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij kun je in Nederland, zeker als je in het Westen woont, 's winters wel volstaan met 4-seizoenenbanden. Het is mij ook te veel gedoe en te kostbaar om er een 2e stel banden op na te houden, dat een groot deel van het jaar ongebruikt in de garage ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4-seizoenenbanden??? Je bedoelt 'gewone' banden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oké, gewone banden dan. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik daar 's winters niet op rijden kon.

Antwoorden (4)

In feite zijn winterbanden al 4 seizoenenbanden, maar al deze extra grip door het speciale profiel slijt wel sneller, en dit hebben we in Nederland met ons klimaat niet nodig in de zomer.
Zonde van de slijtage van de dure banden dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In feite zijn zomerbanden de gewone banden.
Vroeger had je sneeuwbanden maar de commercie heeft hier het woord winterbanden voor verzonnen.
In verse sneeuw hebben ze een voordeel voor de autorijder, in alle andere omstandigheden alleen voor de bandenhandel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat het in duitsland verplicht is om winterbanden te hebben en daar zijn 4 seisoenen banden niet toegestaan. hier in nederland geld dat nog niet. de winterbanden hebben net iets meer grip op de weg dan de vierseisoenen banden. met gladheid is dat toch wel fijn hoor die winterbanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4-seizoen banden zijn een compromis. Dus van alles een beetje, maar in niets uitblinkend. De compound is zo samengesteld dat bij alle weersomstandigheden redelijke tot goede prestaties worden behaald. (mits voldoende profiel)
Voor Nederland in het algemeen wellicht voldoende, voor 'sneeuwlanden' niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
goed antwoord, het is een compromis. Het rubber van zomerbanden wordt onder de 7 graden hard en verliest daardoor grip.