Mogen kabinetsleden en parlementsleden ook stemmen tijdens de landelijke verkiezingen?

Kunnen zij bijvoorbeeld op zichzelf stemmen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
24.1K

Het beste antwoord

Ja iedereen boven de 18 mag stemmen, parlementsleden dus ook.
Stemmen is anoniem, dus iemand kan op zichzelf stemmen, dit is niet te controleren en het mag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je hebt actief kiesrecht: dat je mag stemmen, en passief kiesrecht: dat er op je gestemd mag worden.
Die twee staan elkaar niet in de weg, mevrouw X mag dus best op zichzelf stemmen.

"In Nederland heeft iedere in Nederland wonende burger met de Nederlandse nationaliteit die op de dag van de verkiezingen 18 jaar of ouder is, kiesrecht voor waterschappen, provinciale staten en de Tweede Kamer. Op deze regel bestaan een aantal uitzonderingen:

1. De rechter mag iemand het kiesrecht ontnemen (bijv. wanneer iemand een ernstig delict tegen de staat gepleegd heeft);
2. De rechter mag bepalen dat iemand geestelijk niet in staat is te stemmen (De rechter kan bijv. iemand dit recht ontnemen bij wijze van individuele maatregel.)

Verder geldt dat kiezers die op de dag van de verkiezingen in de gevangenis zitten, alleen door middel van een machtiging mogen stemmen.

Ontzetting uit het actief en/of passief stemrecht is mogelijk als men tot minstens 1 jaar gevangenisstraf is veroordeeld. Bij een tijdelijke gevangenisstraf (dus niet levenslang) kan het kiesrecht worden afgenomen, maar dit geldt niet levenslang. De duur hiervoor is twee tot vijf jaar bovenop de duur van de straf. Dus wanneer iemand veroordeeld wordt tot twintig jaar, heeft dit tot gevolg dat diegene 22 tot 25 jaar lang niet mag stemmen of gekozen mag worden."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stemrecht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ministers en kamerleden mogen gewoon stemmen.
Hieronder het bewijs. Je ziet daar Premier Rutte stemmen; hij was toen nog kamerlid.

Ze mogen dus gewoon stemmen, ook op zichzelf, maar ze hebben er soms wel wat moeite mee ;-)