Kan Rutte weer gekozen worden, ook al krijgt hij niet genoeg stemmen voor een zetel?

Stel Rutte wordt niet gekozen. De VVDS krijgt bijna zeker wel meerdere zetels. Kan hij dan alsnog gekozxen worden, doordat een ander, biojvoorbeeld de nummer 2, meerdere zetels binnenhaalt? Of stromen deze zetels altijd naar benenden?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.4K
SentWierda
3 jaar geleden
Bedoel je dat de lijsttrekker kan worden 'gepasseerd' bij het toekennen van de kamerzetels?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Quote: Bedoel je dat de lijsttrekker kan worden 'gepasseerd' bij het toekennen van de kamerzetels? Ja, als in feite de kiezer aangeeft de lijsttrekker niet te willen, maar de rest van de partij wel.

Antwoorden (2)

Stel dat duizend mensen op Rutte stemmen en vijftig mensen op de nummer één. Dan kan hij door middel van de voorkeursstemmen alsnog herkozen worden.
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Rutte is voor de VVD de nummer één op de kandidatenlijst. Er is dus bij de verkiezingen van 2021 geen verschil tussen Rutte en de nummer één. Je antwoord is hierdoor heel onduidelijk.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik bedoel juist als hij NIET gekozen wordt. De VVD krijgt zowiezo meerdere zetels, moet wel erg slecht zijn als dat neit zo is, maar stel de nr 2 heeft 2 zetels en hij geen, krijgt hijj dan de overgebleven zetel, of stroomt dit altijd naar beneden? In dit voorbeeld geeft de kiezer aan hem niet te willen, maar wat zeggen de regels hierover?
Ja, dat kan. Een partij krijgt na verkiezingen het aantal zetels dat gelijk is aan het aantal keer dat de kiesdeler door die partij is gehaald. De kiesdeler is het aantal uitgebrachte stemmen gedeeld door het aantal zetels. De behaalde zetels worden in eerste instantie aan de partij toegewezen.

De door één partij behaalde zetels worden in principe toegewezen aan de kandidaten op basis van de volgorde van die kandidaten op de kieslijst van de partij: de eerstgenoemden op die lijst krijgen de zetels.

Alleen wanneer een lager geplaatste kandidaat op basis van voorkeurstemmen een kwart van de kiesdeler haalt, krijgt hij een zetel. Dit gaat dan ten koste van de zetel van een hoger geplaatste kandidaat.

Om het allemaal wat duidelijker te maken, een voorbeeld. Voor het voorbeeld ga ik ervan uit dat Rutte geen stemmen krijgt, en anderen op de kieslijst wel. De kiesdeler is bijvoorbeeld 75.000 (11.250.000/150). Voor het gemak maak ik de uitslag van de verkiezingen heel simpel:

Rutte, de lijsttrekker, krijgt 0 stemmen.
Kandidaat 2 krijgt 15.000 stemmen.
Kandidaat 3 krijgt 15.000 stemmen.
Kandidaat 4 krijgt 15.000 stemmen.
Kandidaat 5 krijgt 15.000 stemmen.
Kandidaat 6 krijgt 15.000 stemmen.
De overige kandidaten op de lijst krijgen 0 stemmen.

Dan krijgt de partij één zetel in de kamer, want de kiesdeler is door de partij één keer gehaald (5 x 15.000 is 75.000). Geen van de kandidaten heeft op eigen kracht een zetel gehaald, want ze hebben allemaal persoonlijk minder dan 18.750 stemmen (een kwart van 75.000 stemmen) gekregen. Dat betekent dat de lijsttrekker, Rutte, in de Kamer wordt benoemd. De behaalde zetels worden immers toegekend op basis van de volgorde van de kandidaten op de kieslijst van de partij.

Zou de nummer 2 op de lijst 150.000 stemmen krijgen, en de andere kandidaten inclusief Rutte 0, dan krijgt de partij (op basis van een kiesdeler van 75.000 stemmen) twee zetels toegewezen, en zal Rutte een zetel krijgen. Deze zetels 'stromen niet naar beneden'. Wat je beschrijft in de toelichting, is dus zeker mogelijk!
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ok duidelijk. De kiezer kan dus niet op deze manier aangeven iemand niet te willen. Thanks.
Antoni
3 jaar geleden
Nou, je kan altijd een voorkeurstem uitbrengen op iemand anders dan de lijsttrekker. Daarmee geef je aan dat je die kandidaat liever in de Kamer ziet dan de lijsttrekker, en stem je toch op de partij van jouw keuze.