Wat is het systeem van de adressen in Venetie? Welke logica zit erin?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
1.6K

Antwoorden (1)

De stad is opgedeeld in 6 districten oftewel sestieri: Castello, San Marco, Dorsoduro, San Polo, Santa Croce, Cannaregio. De huisnummers worden per district verdeeld, en dus niet per straat zoals dat bij ons gebruikelijk is. Hierdoor kunnen de huisnummers in Venezia nogal oplopen - de meeste hebben vier cijfers - en zijn adressen vaak lastig te vinden.
Verder noemen ze een straat in Venezia niet Via maar Calle. De kade is Riva, maar is de kade erg breed, dan wordt het een Fondamenta genoemd. De belangrijkste straat in een stadswijk is een Salizada, en een steegje dat twee grote straten verbindt heeft de naam Ramo. Een Rio is een gedempt kanaal. Een Piazza heet in Venezia Campo. Behalve de Piazza San Marco natuurlijk!
http://www.italie.nl/Shoppen+in+Venetie/3142/

Toegevoegd na 14 minuten:
Elke wijk heeft bijvoorbeeld haar eigen Calle della Madonna, Straat van de Madonna en je kunt ook in alle zes naar de Calle dei Preti, Straat van de Priester, maar er zijn veel meer namen met het woord priester erin – bijvoorbeeld de Eerste en Tweede Straat van de Priester (Calle Primo e Secondo dei Preti) en de Straat van de Priesters van de Doge (Calle dei Preti detta del Doge). Maar er is geen sestiere met zes gelijke huisnummers, wie die onthoudt komt wel waar hij wezen wil.’
http://ciaotutti.nl/reizen-door-italie/venetie/venetiaanse-straatnamen/