Met de auto naar het Gardameer (vanuit Nederland): is deze route erg steil?

...en heuvel/bergachtig? Of voornamelijk vlak ?
Dit vraag ik omdat we deze riching nog nooit hebben opgereden en we liever niet in bergachtig gebied rijden met onze oudere auto , maar dan liever een jaartje wachten tot we een andere auto hebben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
2.5K

Het beste antwoord

Zoals Bamibal al in zijn antwoord aangeeft: wil je de stijgingspercentages beperkt houden dan is de beste weg die via autosnelwegen. Zeker niet de mooiste route, wel degene met de minste "verrassingen". Reken op een afstand van bijna 1200 kilometer (globaal Utrecht - Peschiera del Garda), vrijwel geheel autosnelweg. Via Duitse Autobahn/Karlsruhe/Basel/Luzern/St.Gotthardtunnel/
Bellinzona/Lugano/Como/Milaan/Brescia/Peschiera del
Garda. Peschiera ligt aan de zuidkant van het Gardameer, daar loop de autosnelweg langs, rondom het meer kun je ook nog redelijk vlak rijden, dankzij de vele tunnels ook, maar meer richting noordkant van het meer wordt het wel bergachtiger.
In zijn algemeenheid: in Duitsland worden sommige stukken Autobahn al "heuvelachtig", in Zwitserland wordt het meer "bergachtig"(langere stukken bergop, wel autosnelweg, dus niet extreem, maar soms wel lang), richting Milaan gaat het weer "bergaf" (maar dat moet je dan dus terug "bergop"rijden). Ik weet niet hoeveel rijervaring jullie hebben, in wat voor staat jullie auto verkeert en wat het motorvermogen is. Normaal gesproken kom je met elke auto wel boven, maar je moet natuurlijk niet gestresst op vakantie gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je de gewone doorgaande wegen aanhoudt, is die route niet erg stijl. Neem dan geen bergpassen, maar de gotthardtunnel door Zwitserland.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik denk dat je maximaal een stijgingspercentage van 5-6% tegenkomt. Dat moet ook met een oudere auto wel te doen zijn.

Toegevoegd na 6 minuten:
Maar je moet natuurlijk wel met een ontspannen gevoel op reis gaan. Als je je zorgen maakt, kun je misschien inderdaad beter een jaartje wachten. Al is het alleen maar om de stress te verminderen!
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je voor het meedenken bamibal!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga niet op drukke dagen; wij gingen een keer toen mochten alleen vrachtwagens en auto's met caravan door de Gotthardtunnel; de rest moest de pas over.
Het is een route die voornamelijk over snelwegen gaat.
Je zult het laatste stuk heel veel bergtunneltjes tegenkomen, echt een schitterende route en zeker niet zo steil dat een auto die door de APK is gekomen het niet aankan.

Als je twijfelt aan de betrouwbaarheid van je auto, vraag dan advies bij een garage.

Hieronder wat tips en een routebeschrijving.
http://www.gardameer.nl/Routebeschrijving.php