Is de prijs van een intercontinentaal vliegticket altijd gebaseerd op de afstand?

Ik weet dat low-cost airlines binnen Europa een ander verhaal is, mijn vraag is dan ook gericht op lijndiensten van Europa naar daarbuiten (KLM etc.). Ik zit erover te denken om naar Amerika te gaan, maar geldt dan de stelregel 'hoe verder hoe duurder'?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie

Het beste antwoord

Een klein beetje geldt dat.

Maar zoveel dingen tellen mee. Moet je overstappen? Boek je lang vantevoren of kort vantevoren?
Is het een dag dat iedereen wil vliegen of juist niet?
Het is eigenlijk vraag en aanbod.

Het loont de moeite om te vergelijken. Er zijn sites om te vergelijken, maar die tonen niet altijd alle maatschappijen.

Als het kan, is het handiger om lang van te voren te boeken. De eerste zoveel tickets worden meestal vrij goedkoop verkocht. Meestal wordt het later duurder.
Op dagen dat niemand wil vliegen kan het goedkoop blijven, bijvoorbeeld met oud-en-nieuw.
Als je moet overstappen is het vaak goedkoper, als je bijvoorbeeld naar Chicago wilt, en je moet in Londen en New York overstappen (ik zeg maar wat) dan doe je er veel langer over. Om dan toch nog te kunnen concureren met een maatschappij die rechtstreeks vliegt, maken ze die reis dan goedkoper.
O, en als een maatschappij pas op een bestemming vliegt, dan zijn de tickets vaak ook goedkoper.

Dus als je op Schiphol iemand tegen komt die naar New York gaat, en net geboekt heeft, en jij hebt al lang geleden geboekt naar Los Angeles, dan zou het kunnen dat jij minder betaalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, het speelt mee, maar het gaat er meer om hoever het vliegtuig is gevuldt. Het toestel moet toch vliegen, dus hoe minder tickets er zijn verkocht des te goedkoper de vlucht wordt. Hier is voldoende over te vinden op google en ook de verschillen tussen de verschillende aanbieders worden daar verklaard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht dat dat enkel de stelregel was van low-cost airlines? Eerste boeker betaalt het minst, laatste boeker het meest?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist de andere kant om bij de meeste vliegtuigmaatschappijen willen ze elke stoel gevuld hebben dan kunnen ze een eventueel verlies beperken.
Handige vraag! Om maar even aan te geven:
Ik vlieg binnenkort naar Los Angeles, de prijs van mijn ticket was 800 euro ( geloof ik ). Nu wordt dezelfde ticket aangeboden voor 2200 euro!