Kun je bij krachtraining het beste met 2 dumbells tegelijk trainen of links en rechts apart?

Ik heb een aantal dumbelloefeningen uitgeprint van verschillende bronnen. Er staat echter nooit bij of je de oefening met 2 dumbells tegelijk moet uitvoeren of met 1 per kant (en dus om en om). Verschilt dit per oefening/spiergroep?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (1)

Dit ligt heel erg aan het type oefening wat je wilt doen.
Soms wil je juist stabiliteit, dan is 2 beter, en soms wil je juist instabiliteit om je lijf vollediger te trainen en dan is 1 weer effectiever(beter)

Maar please, vraag er begeleiding bij, want dumbelltraining is krachttraining "v/d bovenste plank" en enige kennis van trainen, lichaam én houding onder (zware)belasting is erg belangrijk hierin!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Prima antwoord. Met name de laatste alinea. Plus waard.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt, zijn er ergens richtlijnen te vinden per oefening? Of zou je de dit ruwweg indelen in een aantal categorieën? Als je thuis fitness is het wat lastig om daar begeleiding bij te hebben helaas. Ik probeer eerst de basis onder de knie te krijgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is idd erg lastig, en je bent ook vrij beperkt in oefeningen. Vooral om ze dan steeds zwaarder uit te voeren.
(Kleine) Variatie is namelijk ook erg van belang om steeds verder te komen namelijk.
Veel video's/voorbeelden zijn voornamelijk op fitness toestellen en zul je erg crea moeten zijn dat thuis te doen. Al kunnen veel dingen wel. Je leest het al een beetje, ook hier weer,.. je moet veel kennis hebben thuis leuk te fitnessen. Maar wat wil je doen? ...wat wil je bereiken? Welke lichaamsdelen wil je trainen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb wel een bankje, dumbells en een EZ-stang. Ik wil eigenlijk alle spiergroepen trainen, maar vooral meer massa op het bovenlichaam. Ik denk dat ik met de dumbells een aardige tijd vooruit kan, puur door het toevoegen van gewicht want ik begin vrij licht (paar kg per dumbells).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zou je toch echt aanraden naar sportschool te gaan en begeleiding te nemen.
Heb je je ook al verdiept in voeding? En met name de hoeveelheid?? Je kun wel zwaar gaan trainen maar als je het verprutst met verkeerde en/of te weinig eten kun je trainen wat je wilt, maar zul je zeer weinig tot niets aankomen in spiermassa. Misschien is het handig dat je op fitnessforum.nl gaat kijken. Daar staat veel standaard info op hoe dingen in z'n werk gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja voeding etc. is mij allemaal duidelijk. Alleen over mij vrij eenvoudige vraag is weinig over te vinden, er wordt niet echt over gesproken. Het staat vaak ook niet helder omschreven bij diverse schema's die op internet te vinden zijn. Naar de sportschool gaan is helaas geen optie voor mij (spreek uit ervaring).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kijk, dat je jou vraag al niet weet zegt al heel wat eigenlijk (echt niet rot bedoeld) Als je dumbell's hebt kun je bi/triceps heel goed met 1 dumbell doen. Maar ook met je EZ-stang kan het weer. Ook met buikspieren kan dat, met een dumbell verzwaren.
Voor schouders b.v kun je de Press weer beter met 2 doen, en kun je de Fly's ook weer prima met 1 doen.
Diverse Rugoefeningen kunnen dan weer zowel dumbell als EZ-stang. Beenoefeningen kunnen ook weer goed met beide.
Dusja... wat ik al eerder zei, je moet écht wel wat weten! Op YouTube staan veeeel filmpjes waarin dat allemaal te zien is. Het is gewoon van groot belang te weten waar je mee bezig bent. Weet jij b.v wanneer een bepaalde oefening niet meer effectief is in een beweging??
Om het nóg ff lastiger te maken, het boeken van progressie in spiermassa is niet zomaar afhankelijk van telkens zwaarder gaan. Ook type oefening in van groot belang! Dus telkens andere oefeningen doen. Dusja... hoe wil je dat straks gaan doen? Mooi dat je wél wat weet van voeding dan!;). (Met zomaar wat meer eiwitten kom je er niet hé. Dat weet je?;-) )
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien kun je ook app's downloaden?? Ook een handige soms! Ken zelf niet zoveel app's, maar heb zelf één leuke en erg getailleerde; 3D4Medical - iMuscle2 (heb zelf Apple, weet niet of jij dat ook hebt? Geen idee of het voor Android ook is?)
Kost wel iets maar geeft een zeer gedailleerd zicht op spieren, aanhechtingen, je bewegingsapparaat (je skelet dus) Je kunt hierin je lichaam en spieren van alle kanten bekijken! Kan erg handig zijn!! (Om te leren) maar geeft ook een tal van oefeningen per spiergoep in beweging.
Misschien is zoiets handig?!:-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, het is al wat duidelijker geworden inmiddels.
Ik heb zelf een android, maar ik zal eens kijken of ik een vergelijkbare app kan vinden.