wat is de invloed van de beweging van de sateliet op de snelheid op mijn GPS tijdens hardlopen?

Volgens mij maakt het voor de geregistreerde snelheid uit in welke richting ik loop. Bij een auto is dat verwaarloosbaar maar bij hardlopen meen ik daar in wel een verschil waar te nemen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

In principe zou de beweging van de satellieten niet van invloed mogen zijn op de plaatsbepaling van je GPS.

Satellieten bewegen namelijk met een vrij hoge snelheid (grofweg 14.000 km/u) en dus zou het wat dat betreft maar weinig uitmaken of je in een auto of lopend gemeten wordt-- de snelheid van de satelliet is toch heel veel groter. Daarnaast zitten GPS-satellieten in een netwerk waardoor dit soort zaken altijd gecorrigeerd kunnen worden (de plaatsbepaling vindt altijd aan de hand van meerdere satellieten tegelijkertijd plaats -- minstens 3, dacht ik).

Wat wèl een rol kan spelen is de nauwkeurigheid van de plaatsbepaling. Die nauwkeurigheid is namelijk beperkt (laten we zeggen maar tot op een paar meter nauwkeurig). De snelheid wordt door je GPS heel simpel uitgerekend door het verschil in locatie over een bepaald tijdsinterval te nemen. Als je nu met een lage snelheid beweegt (bv. lopend), dan kan deze onnauwkeurigheid om deze reden een veel grotere invloed hebben, omdat je plaats veel minder veranderd is 'tussen' twee metingen.

Zelf heb ik regelmatig dat als ik gewoon loop, mijn GPS gewoon '0 km/u' zegt. Als ik in de auto zit, maakt het niet zoveel uit of ie 47 km/u of 52 km/u aangeeft ... toch is dat hetzelfde snelheidsverschil.
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Ik meen dat de nauwkeurigheid van de GPS tegenwoordig in centimeters is. Verder plus.
kierkegaard47
10 jaar geleden
Dat meen ik ook begrepen te hebben uit de boekjes (voor het GPS-systeem als geheel) , maar mìjn GPS-apparaat (het ding is uit 2008), zit er toch nog altijd zomaar 20 meter naast in z'n indicatie, merk ik in de praktijk. Hoewel dat natuurlijk even goed de onnauwkeurigheid van de kaart kan zijn. Ahwell, ik zal wel weer een goedkoop rotmodel hebben :)