Hoe zit de constructie met de gemeente en PSV in elkaar, zodat ze nu opeens veel geld hebben?

Ze kopen opeens veel spelers

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal
1.5K

Het beste antwoord

De grond onder het stadion was van PSV. Die hebben ze voor de vierkantemeterprijs (miljoenen) verkocht aan de gemeente, die zijn nu officieel eigenaar van de grond onder het stadion.
De gemeente heeft daarvoor een lening afgesloten, en over zo'n lening moeten ze rente betalen.
PSV huurt nu weer de grond van de gemeente om er op te mogen voetballen en de huur die is net iets hoger dan de rente die de gemeente moet betalen.
PSV heeft dus van de gemeente een grote som geld gekregen voor de grond, en moeten nu wel huur betalen voor hun grond, maar dan hebben ze een groot deel van dat geld vrij te besteden.
De gemeente heeft de grond, maar omdat de huur van PSV de rente dekt hebben zij daar geen extra kosten aan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Onder het kopje voorstel in dit document (blz 2 en 3) staan de bedragen waar het over gaat....
http://eindhoven.notudoc.nl/cgi-bin/showdoc.cgi/action=view/id=151853/Raadsvoorstel__Aankoop_gronden_PSV_en_uitgifte_in_erfpacht_aan_PSV.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat ze veel spelers kopen heeft niets met dat held te maken. Ze hadden nog geld van de transfers van Amrabat ( circa 6 miljoen) en Salcido ( circa 3 miljoen) en Dzsudzsak ( circa 14 miljoen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lieke legt prima uit hoe de constructie werkt maar geeft nog geen antwoord op je vraag. PSV was bijna failliet. Door de constructie kunnen ze nu de schuldeiser te vrede stellen en gaan ze niet failliet. Ten misten nu nog niet. Ze zullen even goed nu goed moeten op passen dat ze niet weer in zo een positie komen.