Mag een veldspeler een hoge bal uit het doel halen door zijn stick net boven schouderhoogte voor de bal te houden of is dat "sticks"?

De veldspeler staat bijvoorbeeld bij een strafcorner in het doel en er wordt een hoge bal gepusht in de hoek waar de keeper niet staat. Als de veldspeler in het veld hengelt naar een hoge bal is het "sticks".

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hockey
2K

Het beste antwoord

Dit mag wel:
"Spelers mogen de bal met geen enkel deel van de stick spelen wanneer de bal boven schouderhoogte is, maar verdedigers mogen een schot op doel met hun stick op elke gewenste hoogte stoppen of laten afkaatsen. "

Bij een hoge push op doel mag de verdediger zijn stick boven schouderhoogte houden en hiermee de bal stoppen.
Let wel op dat de bal weg slaan verboden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Even graven in mijn verleden van hockey....Maar het mag niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je antwoord. De regels zijn gewijzigd, ik bedoel natuurlijk wel de situatie in 2010.
Nee dit mag niet:

(uit het hockeyreglement)

Alleen wanneer hij de bal daadwerkelijk
boven schouderhoogte weg slaat en hiermee een doelpunt
voorkomt, moet een strafbal worden toegekend.

http://www.knhb.nl/arbitrage/spelregels+en+briefingen/spelreglement+veldhockey/cDU774_Spelreglement+veldhockey.aspx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je antwoord, maar in jouw antwoord staat dat je de bal niet mag weg slaan. Dat mag een keeper ook niet (met de stick de bal in de lucht weg slaan). Ik vroeg of een speler in het doel zijn stick boven zijn schouder voor de bal mocht houden en de bal laten afkaatsen op de grond om zo een doelpunt te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je wel eens gehockeyd khepput? Natuurlijk stop je zo'n bal niet met je hoofd, naast een gat in je hoofd krijg je ook nog een strafbal tegen. Kumarie zegt dat je een strafbal krijgt als je de bal wegslaat. Dat is namelijk gevaarlijk spel en omdat het een bewuste overtreding is waarbij een doelpoging wordt voorkomen is het ook een strafbal en geen strafcorner. Mijn vraag is of je de stick boven je hoofd mag houden en zonder met je stick te slaan de bal met de stick te stoppen. De bal valt dan op de grond en kan je over de grond wegpushen of slaan. Als je dit in het veld doet krijg je in ieder geval een vrije slag tegen (buiten het 23 meter gebied) of een strafcorner (binnen het 23 meter gebied). En je kunt ook een gele kaart krijgen. Mijn vraag is of je dit in het doel wel mag doen.