Moet er bij een Strafcorner bij hockey per se een voet in het vele worden gezet door de aangever?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hockey
1.9K

Antwoorden (1)

Nee het moet niet, het mag. Er moet in ieder geval 1 been BUITEN het veld staan.
De aanvallende partij moet de bal op de achterlijn nemen vanaf een van de buitenste cirkelstreepjes. Zij mag zelf kiezen of ze van links of van rechts aangeeft. De nemer mag maar met één been in het veld staan en moet de bal in het veld brengen. Aan de rand van de cirkel staan medespelers klaar om de bal op te vangen en hem laag te slaan of te slepen op het doel nog voordat de verdedigers er aankomen. Hiervoor bestaan verschillende varianten. De verdedigende partij moeten met vier veldspelers en een keeper achter de achterlijn staan op het moment van spelen. Na dat moment van spelen mogen zij uitlopen om hun doel te verdedigen; meestal rennen twee spelers op de kop van de cirkel af en zijn er lijnstoppers die de ballen waar de keeper niet bij kan weghouden. De scheidsrechters staan op verschillende plekken. Een staat aan de rand van de cirkel met een hand omhoog om aan te geven of de corner genomen mag worden en kijkt ook of er niet te vroeg wordt uitgelopen, als dit gebeurt moet de strafcorner opnieuw genomen worden. De andere scheidsrechter staat ter hoogte van de middellijn en houdt het overzicht.