Onder welke term valt de ervaring die ik in de uitleg beschreven heb? Als je hierin gelooft, waarmee heeft dit dan te maken, is het astrologie?

Gisteren zei een vriend van me dat hij iemand was tegengekomen die we allebei al een tijdje niet meer gezien hadden. Tot mijn verbazing liep ik deze persoon vandaag zelf tegen het lijf. Onder welke term zou deze ervaring kunnen vallen, ervan uitgaande dat het geen toeval is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Als jullie alledrie in dezelfde plaats rondliepen is het geen toevallige omstandigheid, maar gewoon logica...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
universele wet, toeval bestaat niet.
Cryofiel
13 jaar geleden
Je gaat al uit van een bepaald uitgangspunt, namelijk dat het geen toeval is. Waarom die beperking?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen bedankt voor zijn uitgebreide antwoorden! @ Cryofiel: Dat had ik gezet omdat ik me afvroeg of er (behalve toeval) ook nog andere mogelijke verklaringen voor bestonden.
Het ligt aan mijn geringe kennis op dat gebied, maar de term synchroniciteit kende ik nog niet en was precies op zoek naar zo'n benaming om er meer over te kunnen lezen.

Het beste antwoord

Het valt mij van sommige vrienden heel erg op dat er in wat ze meemaken en wat ik meemaak een soort synchroniteit zit.
Zijn het soulmates waarmee je een mentale koppeling hebt, is het toeval?
Zelf geloof ik pertinent niet in toeval.
Als je -zoals ik- een sterk ontwikkeld vermogen van patroonherkenning heb (daar ben je analyticus voor) dan vallen veel dingen op die de significantie van toeval zwaar overschreiden.
Ook als ik deze mensen soms lange tijd niet zien hebben ze niet zelden dingen meegemaakt die sterk lijken of vergelijkbaar zijn met mijn ervaring.
het mooie daarvan is dat je dan ook direct met elkaar verder kunt omdat je het gevoel hebt op dezelfde rails te staan.
Het is ook zeer bemoedigend omdat je elkaar kunt helpen door het geringe verschil IN synchroniteit.
Zo heb ik laats een stukje geschreven op GV over narcisme.(Dat had ik niet eerder gedaan).
de volgende dag komt een zeer goede vriend bij me op bezoek in geestelijke nood, uit psychologisch/ psychiatrisch onderzoek was gebleken dat bij hem duidelijk narcisme
op persoonlijkheidstoornisniveau aanwezig was.
Vreemd genoeg had ik die diagnose bij hem NIET verwacht.
Omdat ik me er eerder al in verdiept heb EN deze vraag op GV beantwoord had, kon ik sneller hem helpen de diagnose te begrijpen.
Gisteren sprak ik hem en hij voelde zich gesterkt door de vriendschappelijke nazorg.
Zo zie ik vaker dat als ik mij met specifieke gebieden
bezighoud, daar -zonder vooraf daar kennis van te hebben
- deze actie een soort mentale voorbereiding is om mijn dierbaren tot steun te mogen zijn.
Nu zit mentale zorgverlening schijnbaar in mijn bloed.
De dikwijls geinspireerde aanzet mij te verdiepen in de meest uieenlopende zaken beschouw ik als een
"knipoog van GOD " omdat ik de wijsheid en de kennis om dit zo te timen ten ene male ontbeer.
Mogelijk is bij jou iets vergelijkbaars aan de gang.
Gooi het niet op toeval en laat je inspireren.
Door de melding van je vriend was je immers voorbereid op een ontmoeting die vervolgens spontaan plaats vond.
Als je niet gelovig bent maar toch een besef hebt dat er meer is tussen hemel en aarde, zul je merken dat dit veel vaker voorkomt dan statistisch gezien logisch is.
In het laatste geval is het dan TE toevallig......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Geen toeval: noem het dan hogewaarschijnlijkheidsfactor.
13 jaar geleden
toeval bestaat niet. in zo'n geval praat ik altijd over geluk/pech
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De term die ik zou gebruiken is: grappig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vorm van synchroniciteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
frappant, een frappante ontmoeting dus.

maar hoezo 'waarin' geloven....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kansberekening zou uitwijzen uit dat het wel of niet toeval is gezien die persoon dus toevallig in de buurt is in een vrij kort tijdsbestek. Maar om antwoord te geven op de vraag noem ik dat ook synchroniteit wat te maken heeft met quantummechanica. Je kent beide de persoon je hoort van die persoon dat diegeen in de buurt is en je denkt aan hem de gedachte zelf zorgt voor de mogelijkheid tot je eigen ontmoeting met die ene persoon. Het universum werkt jouw gedachtes uit. De wet van synchroniteit laat de wetmatigheid zien van gebeurtenissen die plaats vinden op dat tijdstip dat het toeval lijkt. Echter, als je goed kijkt naar wat er werkelijk plaatsvindt en je probeert de diepere symboliek mee te laten spelen bij het maken van keuzes, zul je merken dat langzaam maar zeker je leven mogelijkerwijs een andere wending zal krijgen oftewel het zou kunnen zijn dat die persoon daar dus niet toevallig was maar om een reden die mischien nu nog niet duidelijk is. het kan een reeks gedachtes bij je los maken die mischien verwerkt dienen te worden of het kan je het op nieuwe ideeen brengen. Zoals men al zegt toeval bestaat niet. Je dient je alleen voor de signalen open te stellen en je zult steeds meer synchroniteit in je leven ervaren en dan verder komen en nieuwe ervaringen op doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorgevoel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je creeert je eigen wereld

Groetjes