Wat wordt er met het lied "Heer, doorgrond mijn hart" exact bedoeld?

Hallo,

aangezien Nederlands niet mijn moedertaal is (ik ben van Turkse afkomst) heb ik soms moeite om bepaalde teksten goed te interpreteren, kan daarom iemand mij uitleggen, verwoorden, wat de schrijver van de onderstaande tekst en het lied exact bedoeld?

www.youtube.com/watch?v=sopsC4gpxBg

Welgemeende groeten

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
3.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is in ieder geval frappant dat de tekstschrijver meende JHVH te kunnen commanderen. Dit zie ik in wel meer christelijke (lied)teksten en verbaas me telkens weer over deze arrogantie...
Computoon
9 jaar geleden
Je moet de tekst zien zien als een smeekgebed van degene die de woorden uitroept en heel zijn vertrouwen stelt in God. Als iemand in het water valt en 'help' roept is dat geen commando dat gericht wordt tot omstanders maar een smekende oproep tot hulp omdat de persoon dreigt te verdrinken. Dan is 'Help!' beter dan 'zou u me alstubilieft kunnen/willen helpen?'
fisbel
9 jaar geleden
Het lied: 'Doorgrond mijn hart' is opgenomen in de bundel Opwekking, een liedbundel gebruikt in evangelische kringen. Doorgrond mij betekent hier: Heer kijk in mijn hart, onderzoek mij, begrijp mij, peil mijn gedachten. Het woord komt ook voor in het bijbelboek Psalmen / Psalm 139:23 Psalmen die ook nog steeds gezongen worden, maar meestal niet meer in de oude berijming: Gij kent mij, Gij doorgrondt mijn daân (= daden) Gij weet mijn zitten en mijn staan - Psalm 139: 1 Er zijn nog groepen mensen die deze bijbeltaal begrijpen en ook niet los willen laten. Sommige houden zelfs nog vast aan de Statenbijbelvertaling, de eerste officiële Nederlandstalige Bijbelvertaling van 1637. Er zijn diverse, meer bijdetijdse vertalingen van de Bijbel. Zo is onlangs de Bijbel in Gewone Taal verschenen. Woorden als doorgronden zijn ook voor de meeste Nederlanders abacadabra (orakeltaal). Het is te prijzen dat u de Nederlandse taal goed wilt leren kennen. Het begrijpen van de 'ouderwetse' Bijbeltaal heeft echter in het dagelijks leven nauwelijks betekenis meer. http://www.fonteinkerkhaarlem.nl/intranet/verses/index/page:138/sort:source/direction:desc/text:
http://www.herschepping.nl/02sg/mwezen_08menselijk_hart.php
https://www.bijbelgenootschap.nl/projecten/bijbel-in-gewone-taal/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@fisbel, alvast heel erg bedankt voor je reactie, apprecieer ik enorm.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
https://www.youtube.com/results?search_query=opwekking+222 ;-)

Het beste antwoord

Je vertelt dat je moeite hebt met de taal. Dit is ook wat " ouderwets en deftig" . Omdat Nederlands niet je moedertaal is vind je het lastig.

______________In gemakkelijker Nederlands staat er :___________
God, kijk eens goed in mijn hart.
Zorg dat ik helemaal voor u ben
God, kijk eens god in mijn hart.
Help mij om op u te lijken.

U bent degene die alles gemaakt heeft, ook mij
Ik ben de klei ( zoals wanneer iemand uit modelleerklei een poppetje maakt )
Kneed mij en vorm mij ( met de modelleer klei kun je kneden en vormgeven )
God, verander mij.
_______________________

Dit is in gemakkelijker taal.
In het heel kort komt het erop neer dat je aan god vraagt om heel goed in je hart te kijken. Omdat God degene is die jou gemaakt heeft. Je vraagt of hij je wil helpen om een beter mens te worden. Je vraagt zijn hulp, omdat hij je ook gemaakt heeft. Hij kan je helpen veranderen.
Erna55
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo'n mooie tekst, zo mooi verwoord, alvast een +1
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
keurig erna + dit is taal tot Gods eer
Erna55
9 jaar geleden
Dank je, niet slecht hè? Voor een agnost als ik.
Kristal
9 jaar geleden
Mogelijk is een agnost zelfs beter in staat dit uit te leggen op een heldere en vooral neutrale manier ;-)
+1
Erna55
9 jaar geleden
@ kristal
Dank je. Dit is ook de reden dat ik graag antwoord geef. De discussie die ik zie losbarsten zijn vaak geloofs-inhoudelijk. Men kan niet meer zien wat de vraag is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@jojo22, ja hoor het is mij nu veel duidelijker, vind het een zeer mooie tekst, ik ben moslim (wel niet praktiserend) maar ik kan gewoon concluderen dat de essentie van bijna alle geloven hetzelfde is. Het geloof zelf op zich is iets heel moois, het is niet de schuld van de religieën op zich maar van de mens die het vaak misbruikt (hiermee bedoel ik de extremisten) waardoor er haat, geweld en oorlog ontstaat in de wereld. Helaas is er ook heel veel geld mee bemoeid, maar het komt terug op hetzelfde neer: neem het geloof niet kwalijk maar de mens die het misbruikt. En degenen die niet geloven gewoon respecteren, in zijn waarde laten, met eerbied behandelen maar dat is teveel gevraagd voor sommigen :(

Andere antwoorden (2)

Het eerste deel van het lied is gebaseerd op delen uit de psalmen. Veel psalmen zijn geschreven door David. Het helpt dan ook om iets te weten over Davids leven: David was door God uitgekozen om koning te worden over Israël. Maar het leven van David was vol van strijd en oorlogen. David was veel op de vlucht voor vijanden die hem wilden doden. Dat zie je terug in veel psalmen: hij schreeuwt het uit naar God om hulp. Soms vraagt David zich af waarom God zo ver weg lijkt terwijl hij Hem oprecht dient. In psalm 26 bijvoorbeeld:

"Doe mij recht, HEER,
want zonder dwalen ben ik mijn weg gegaan,
op u, HEER, heb ik vertrouwd,
ik wankelde niet.
Doorgrond mij, HEER, en ken mij,
peil mijn hart en mijn nieren,
want uw liefde staat mij voor ogen
en ik bewandel de weg van uw waarheid."

En in psalm 17:

"beproeft en peilt u mijn hart,
u zult niets in mijn nadeel vinden,
geen kwaad kwam uit mijn mond."

Met “hart” wordt in de Bijbel vaak bedoeld: je innerlijk, je gedachten. David vraagt dus aan God: 'onderzoek mijn innerlijk, mijn diepste motieven. Kijk in mijn hart, dan ziet u dat het zuiver is. Help mij daarom!'

In andere psalmen vraagt David juist aan God om hem te helpen zijn hart zuiver te maken. Bijvoorbeeld in psalm 51, een psalm die David schreef toen hij diep berouw had over iets wat hij had gedaan:

"Schep, o God, een zuiver hart in mij,
vernieuw mijn geest, maak mij standvastig,
verban mij niet uit uw nabijheid,
neem uw heilige geest niet van mij weg.
Red mij, geef mij de vreugde van vroeger,
de kracht van een sterke geest."

David vraagt of God ervoor wil zorgen dat zijn hart, zijn innerlijke gedachten en motieven, zuiver worden en of God hem wil helpen het goede te doen. Dat doet het lied in je vraag ook: 'maak mijn hart echt, zuiver, en maak mij net zo goed, heilig en liefdevol als U, God.'

Dat stukje over de maker en de klei komt uit de brief aan de Romeinen, waar de apostel Paulus God als maker van de mens vergelijkt met een pottenbakker:

"Wie bent u eigenlijk dat u, een mens, iets tegen God zou inbrengen? Vraagt het aardewerk soms aan de pottenbakker: ‘Waarom hebt u me gemaakt zoals ik eruitzie?’ Heeft de pottenbakker niet de vrijheid om van dezelfde klomp klei zowel een kostbare vaas als een alledaagse pot te maken?”

Ook dit deel van het lied is eigenlijk een gebed: 'God, u maakt de mens zoals een pottenbakker een vaas maakt. Wilt u mij dan ook vormen en kneden en zó maken dat ik steeds meer lijk op u?'
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Echt heel mooi, +1
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ je
Kristal
9 jaar geleden
+1
Wat zouden eigenlijk de nieren ermee te maken hebben? Snap jij dat Lies?
Kristal
9 jaar geleden
(...peil mijn hart en mijn nieren,)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij is dat hetzelfde beeld: je hart en je nieren staan samen voor de binnenkant van een mens in tegenstelling tot het uiterlijke, dus iemands doen en laten of wat hij zegt, dat wij als mensen normaal gesproken van elkaar zien. Hier komt ook de Nederlandse uitdrukking "iemand de nieren proeven" vandaan: iemand toetsen, proberen door te dringen tot iemands diepste motieven, erachter zien te komen of het waar is wat hij zegt, hoe 'echt' iemand is en of zijn motieven zuiver zijn. De combinatie van "hart en nieren toetsen" kom je op meer plaatsen in de Bijbel tegen. in Psalm 7:
Roep de goddelozen een halt toe en wees de rechtvaardige tot steun. U die hart en nieren doorgrondt bent een rechtvaardige God. En een paar keer in Jeremia:
"‘Maar, HEER van de hemelse machten, rechtvaardige rechter, u die hart en nieren doorgrondt, laat mij zien dat u zich op hen wreekt. U leg ik mijn zaak voor.’" (hoofdstuk 11) Hoofdstuk 17: "Ik, de HEER , ben het die het hart doorgrondt, die nieren toetst, die ieder naar zijn levenswandel beloont, aan ieder geeft wat hij verdient." En ook in hoofdstuk 20:
"HEER van de hemelse machten, die alles rechtvaardig onderzoekt, die hart en nieren doorgrondt, laat mij zien dat u zich op hen wreekt. U leg ik mijn zaak voor." "hart en nieren doorgronden" lijkt hier echt te betekenen: iemands hele innerlijk doorgronden. In deze tijd zouden we denk ik zeggen: "ons hart en ons hoofd". In psalm 139 wordt dat 'doorgronden' op een andere manier verwoordt, maar worden de nieren ook genoemd in een iets ander kader als een belangrijk deel van ons als mens: "HEER, u kent mij, u doorgrondt mij,
u weet het als ik zit of sta,
u doorziet van verre mijn gedachten.
Ga ik op weg of rust ik uit, u merkt het op,
met al mijn wegen bent u vertrouwd. Geen woord ligt op mijn tong,
of u, HEER, kent het ten volle.
U omsluit mij, van achter en van voren,
u legt uw hand op mij.
Wonderlijk zoals u mij kent,
het gaat mijn begrip te boven." Later in dezelfde psalm schrijft David: "U was het die mijn nieren vormde,
die mij weefde in de buik van mijn moeder.
Ik loof u voor het ontzaglijke wonder van mijn bestaan,
wonderbaarlijk is wat u gemaakt hebt.
Ik weet het, tot in het diepst van mijn ziel. Toen ik in het verborgene gemaakt werd,
kunstig geweven in de schoot van de aarde,
was mijn wezen voor u geen geheim.
Uw ogen zagen mijn vormeloos begin,
alles werd in uw boekrol opgetekend,
aan de dagen van mijn bestaan ontbrak er niet één."
Het lied gaat ten diepste over de uitstorting en het werk van de Heilige Geest ( de Geest van God) in het hart van de gelovige.

Ezechiel 36 vers 26 zegt het volgende
Ik geef u een nieuw hart en een nieuwe geest in uw binnenste:
uw hart van steen haal Ik uit u weg
en Ik geef u een hart van vlees.
Mijn geest stort Ik in uw binnenste en Ik bewerk
dat gij gaat wandelen naar mijn wetten
en dat gij mijn geboden nauwgezet naleeft.
Dan zult gij wonen in het land
dat Ik uw vaderen gegeven heb,
en gij zult mijn volk zijn en Ik uw God.

Wannneer wij gaan ontdekken wat heeft plaatsgevonden aan het kruis van Golgotha.
En Wie de Here Jezus daadwerkelijk was en waarom hij op aarde kwam
voor jouw en voor mij dan mogen we kinderen van de de liefdevolle God worden.

Wanneer we de Here Jezus aannemen als Verlosser dan kunnen we deze beloofde Heilige Geest ontvangen wanneer we daar om vragen bij de Heer en eeuwig leven.