Hoe laat je je anno 2012 uitschrijven bij de Rooms-katholieke Kerk?

Ik vind wel wat voorbeeldbrieven (van een paar jaar geleden) op het internet, maar wellicht is het tegenwoordig makkelijker en zijn er geen zes verschillende brieven nodig.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
niko
11 jaar geleden
ikzelf ben katholiek gedoopt.op latere leeftijd dacht ik eraan mezelf uit te laten schrijven door de roomse kerk.
maar mezelf laten uitschrijven door hun,betekende erkennen van hun gezag.ik heb me dus niet door hun laten uitschrijven.wel heb ik me bij de gemeente laten uitschrijven als lid van de rk. kerk.dus de subsidie via mij krijgen ze niet meer.en op eigen gezag heb ik mij atheist verklaard.daar is geen brief voor nodig .

Het beste antwoord

Ik weet niet hoe het vroeger ging, maar even googelen leverde slechts 3 handelingen op:

1) Doorhaling uit het doopregister (in je oorspronkelijke parochie)
2) Uitschrijven uit je huidige parochie
3) Uitschrijven uit de centrale administratie (SILA)

Via de link vind je precies terug hoe dat moet, inclusief voorbeeldbrieven. Volgens mij is het dus wel iets simpeler geworden.

Maar als je écht wil uitschrijven op een manier die past bij de moderne tijd (dus: anno 2012) dan kun je de Paus gewoon ontvrienden op Facebook, Twitter en Hyves.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En 'proud to be an Atheist' liken, natuurlijk! ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@stippel: dat kan, alhoewel... alle atheïsten zijn niet-katholiek, maar daarmee zijn alle niet-katholieken niet meteen atheïst natuurlijk... ;)
Amadea
11 jaar geleden
Weet jij dat katholiek 'algemeen' betekent, alknobe? Er zijn niet veel atheïsten, dus atheïsme is inderdaad niet algemeen.
Ivana
11 jaar geleden
Geweldig, die laatste zin!! Plus dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi amadea, dat weet ik inderdaad; al wordt katholiek in die betekenis in deze vraag niet bedoeld. en over het algemeen kun je stellen dat atheïsten geen homogene groep vormen. je kunt dus geen algemene uitspraken doen over atheïsten en dat maakt elke atheïst weer heel speciaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat laatste, uitschrijven uit GBA, hoeft niet meer. In het GBA wordt godsdienst niet meer bijgehouden.
niko
11 jaar geleden
paus ontvrienden. great.++
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@groome: het gaat niet om de gba, die is van de gemeente. de sila is een centrale administratie van de RK kerk en dat is wel de laatste stap om het af te maken (volgens de genoemde website althans).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@alknobe; goed punt :-)
niko
11 jaar geleden
je laten uitschrijven is ook een vorm van hun gezag erkennen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het percentage atheïsten is volgens wikipedia hoger dan het aantal katholieken in Nederland. http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_rooms-katholieke_kerkprovincie#Kerncijfers http://commons.wikimedia.org/w/index.php?title=File:Europe-atheism-2005.svg&page=1 Waarschijnlijk ligt het nog zo dicht bij elkaar omdat de uitschrijf procedure omslachtig is.
Amadea
11 jaar geleden
Wéér een onjuiste bewering op wikipedia dus... De meeste mensen die geen geloof aanhangen zijn helemaal geen atheïsten. Zij hechten wel waarde aan enige spiritualiteit, al is voor hen niet duidelijk waar dat nou zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ach amadea, het zijn inderdaad maar getallen. maar je hebt ook niet helemaal goed naar zijn bron gekeken. de mensen die volgens de 2e bron atheïst zijn hebben op de vraag: "I don't believe there is any sort of spirit, God or life force" 'ja' geantwoord. dat is toch een vrij aardige omschrijving van een atheïst. en andersom is dat natuurlijk net zo. die 25% katholieken die genoemd worden, zijn dat nu echt katholieken als maar 1% van hen wekelijks op zondag de kerk bezoekt? hoe je de cijfers ook interpreteert, georganiseerde religie is duidelijk op zijn retour.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Paus ontvrienden?! LOL

Andere antwoorden (1)

Je gaat gewoon naar de parochie toe waar je in het doopregister staat ingeschreven eventueel met paspoort en ze maken een aantekening dat je je wilt uitschrijven. En klaar is kees
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan ben je niet uitgeschreven uit de RK kerk.
Ivana
11 jaar geleden
Ja hoor, dat is meer dan genoeg. Je krijgt dan ook geen aanmaningen meer voor de vaste/vrijwillige bijdrage.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals Nelly3 zegt: dan sta je nog steeds ingeschreven in de RK Kerk.