Als ik gedoopt wil worden, wie mag dat doen? of mag iedereen dat doen als het juiste gebed maar gezegd word?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
19.9K

Het beste antwoord

Je kunt dat het beste laten doen door de dominee/pastoor/voorganger van de kerk/gemeente waartoe je behoort. Het is niet zozeer degene die je doopt, dan wel je eigen motivatie om je te laten dopen en jouw persoonlijke relatie met God. Waarschijnlijk zal zo'n geestelijk leider daar ook vragen over stellen. Zo iemand zal ook niet zomaar iedereen dopen die dat aangeeft. Dopen is geen magische handeling door een speciaal persoon met een speciaal gebed.

Je geeft daarmee aan dat je net zoals Jezus, wilt sterven aan jezelf, dat je je oude ik wilt kruisigen en in 'nieuwheid des levens' wilt opstaan, dat wil zeggen een nieuw, geestelijk leven met God beginnen. Je laat het zien aan God, de gelovigen die getuige zijn van je doop en aan de gehele geestelijke wereld: Ik ben van God en leef vanaf nu voor Hem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Als je katholiek gedoopt wil worden, moet dat door een pastoor. Protestants gedoopt worden moet door een dominee. Als je geen waarde hecht aan de christelijke zegen, kun je je eigen ceremonie ervan maken. Let er wel op dat je kind in deze tijd ofwel katholiek of protestants gedoopt moet zijn om voor de kerk te mogen trouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
In de leerboeken van de katholieke kerk stond altijd de toevoeging: in tijden van nood mag en moet iedereen dopen.
Dat gold dan waarschijnlijk voor te vroeg geboren baby's die stervende waren. Maar ook voor mensen die op het laatst van hun leven de wens uitten alsnog gedoopt te willen worden en er was geen priester, maar wel een "leek" in de buurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok, interessant.
Het is maar net welke (sub)religie je wenst aan te hangen. Iedere stroming heeft zo z'n eigen ideeën over wie die magische krachten heeft om het ritueel zinvol en met resultaat (whatever that may be) te laten verlopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het maakt voor God niet uit door wie jij je laat dopen, het gaat om de motivatie die je er bij hebt. Geloven is iets persoonlijks en dat kan je doen op jouw manier met rituelen die jij graag wil.
Alleen mensen hebben regeltjes gemaakt, bv dat een dominee mag dopen, een priester of andere geestelijke.
Vind je het belangrijk om bij een kerk te horen, of hoor je al bij een kerk, dan kan je je daar laten dopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het begin johannes de Doper. Nu afhankelijk van het geloof een priester (b.v. kappelaan of pastoor) of een dominee. Ik weet niet of islamieten gedoopt worden. Kijk maar even op internet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je kerkelijk bent: door je voorganger.
Overigens staat er nergens in de bijbel dat je gedoopt moet worden door een dominee of pastoor. Volgens mij mogen de ouders het zelf doen in tegenwoordigheid van diegene die dit willen dragen. Het is juist mooi als een vader zelf doopt. De ouders nemen toch zeker de verantwoording voor de opvoeding van het kind. De doop is een teken dat zij hierin op God willen vertrouwen en het kind aan God opdragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de katholieke leer is het doopsel een Sacrament en wordt door een priester toegediend. Alleen in noodgevallen mag en moet iedereen dopen. Zo is de leer voor ons.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat versta je onder noodgevallen en mag en moet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat was een Godsdienst les onderdeel in de jaren vijftig. Men ging er toen van uit als er een kindje geboren werd en dat ging sterven, je dan de nood-doop toe paste als leek, omdat er geen priester was om dit te doen.
Indien de hummel bleef leven dan werd de officiële doop alsnog gedaan.
Tegenwoordig hoor je hier niets meer over. Ik denk dat de mens nu wat nuchterder denkt over het z.g. wel of niet in de hemel komen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
interresant. bedankt he:)
"Als ik gedoopt wil worden,
wie mag dat doen?"

Het ligt eraan,
of het wel, of niet, ‘officieel’ plaatsvindt;

als het ‘officieel’ zou gebeuren,
dan hoort men te worden gedoopt
door ‘een ingewijd persoon’
en ‘volgens de gangbare regels’;

wanneer je vraagt:
"of mag iedereen dat doen?"

dan antwoord ik, zeggende:

*als de Doop ‘niet officieel’ plaatsvindt,
dan vind ik
dat men zelfs zijn/ haar ‘eigen Doop’
mag bepalen, regelen en organiseren;

*ik vind ook dat men zelf
een geschikt persoon mag aanwijzen;

*ik vind zelfs
dat men dán ‘zichzelf mag inwijden’,
en mag uitmaken, hoe, waar, wanneer
en door wíe de Doop gebeurt;

*ik vind zelfs
dat men dán ‘zichzelf zou mogen dopen’;

en wanneer je vraagt:
"als het juiste gebed maar gezegd word?"

dan antwoord ik, zeggende:
als het ‘officieel’ gebeurt, dan wel;

als het ‘niet officieel’ gebeurt,
dán vind ik
dat men dat allemaal zelf mag invullen…
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof zelf wel,
ik vind het als enige voorwaarde dat je oprecht gelooft met een rein hart.

Staan er ergens regels in de bijbel of een dominee of een paus of wie dan ook dat moet doen?
Ik kan het nergens vinden.
Dus ik zou het ook mogen doen om het zo maar te zeggen;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor God mag iedereen dat doen, als diegene zelf maar gelooft. Als je bij een kerk wilt horen moet het wel gebeuren door iemand die officieel daarvoor aangesteld is (pastoor, dominee, oudste...). Anders is het vaak ook mooi om het door zo iemand te laten doen, omdat die precies weet wat voor rituelen en zo er bij horen, maar misschien heb je daar geen behoefte aan en laat je het liever doen door iemand die geestelijk dicht bij je staat!