Er zijn zeker nog misdienaren. Misdienaren zijn eigenlijk 'leken' die de priester ondersteunen bij de mis. Je hebt zelfs nog onderscheid tussen jonge (tot 16 jr) en oudere misdienaren.
Ze hebben taken als: de tafel klaarmaken, de schaal vullen en de kan aan de priester geven. Ook zorgen ze voor het water en de wijn en bellen ze voordat de mis begint.
Er zijn zowel in Nederland als in het buitenland nog veel kloosters waar ze heel actief zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja hoor. Dat bestaat nog...

En onze Bisschop heeft vrij recent gemeld dat hij er geen werk van zou maken dat één van zijn onderdanige priesters 2 ongelovige knulletjes als misdienaar had laten opdraven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vertel ook alleen maar wat in de krant stond vorige/begin deze maand...
Ja zeker wel. In de katholieke kerkdiensten wordt nog gebruik gemaakt van misdienaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,die benne dr nog steeds,alleen heten ze tegenwoordig satelieten of zo iets Of eh accolieten geloof ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Sharona30;

Sterker nog, tegenwoordig zijn er zelfs misdienaressen.
Waarom klinkt dat nou zo ranzig?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een mis kunnen er naast de priester nog meedoen:
Misdienaars, acolieten, een lector en een voorzanger.
Uiteraard is er vaak ook een organist en soms het kerkkoor.
Ieder heeft zijn eigen taak.
Bovendien is die taakverdeling ook niet hetzelfde binnen iedere kerk. En soms zie je ook een combinatie, lector-acoliet bv.

Als er geen priester is mag het geen mis heten...dan spreken we van een dienst van woord en gebed.

Toegevoegd na 2 minuten:
Te verdelen taken:
Lezingen en voorbeden en mededelingen door de lector.
Bellen/klok luiden tijdens eucharistie (2e deel van de mis) : misdienaars
collecteren...misdienaar of aparte collectanten
acolieten: Aanrijken benodigdheden aan priester.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor het blijkt dat ze nog bestaan.
In Gullegem zijn er misdienaars, nu zijn er ongeveer 58.