Waarom leven mensen met verschillende geloven zo anders?

In Nederland leven we met verschillende geloven in een land, en ik begrijp dat elk geloof andere tradities heeft maar heeft het niet meer oorzaken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie

Antwoorden (5)

Voornamelijk omdat ze ieder bijbelvers of koran'vers' (dit heet geloof ik geen 'vers') anders opvatten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je goed na de oorsprong van een geloof kijkt dan zie je dat veer regels vaak een praktisch nut hebben.

Zo voorkomt een verbod op sex voor het huwelijk dat een vrouw alleen met een kind blijft zitten. (Tegenwoordig hebben we van allerlei opties om te voorkomen dat een zwangerschap ontstaat, maar vroeger was dat een ander verhaal.)

Verschillende omstandigheden geven verschillende behoeftes. Daarbij zijn dus ook andere leefregels nodig.

Dat is 1 reden.

Een andere reden is veel voor de hand liggender. Veel geloven zijn gebaseerd op interpretaties van onverklaarbare dingen en visioenen. Dat levert uiteraard de meest uiteenlopende verklaringen op (wat de fantasie maar kan bedenken) Uit die "verklaringen" en interpretaties volgen dan op hun beurt ook de meest uiteenlopende geloof- en leefregels.

Tegenwoordig reis de mens veel waardoor de diverse culturen met elk hun eigen achtergrond elkaar overal tegen komen. Sommigen nemen daarbij dingen van elkaar over, anderen zullen juist des te harder vast houden aan hun eigen cultuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel realistisch antwoord
Hun attitude tegenover het leven. Dus een andere kijk, andere beleving, andere realiteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs binnen één geloof zijn er verschillende interpretaties. Kijk maar eens naar de protestantse geloofsbeleving in bv Staphorst. De geloven zeggen allen dat zij zo leven uit liefde voor de almachtige; ikzelf sta meer op het standpunt dat men dit uitsluitend doet uit angst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er aan hoe je bent opgevoed. Hoe je ouders bepaalde gelovige principes interpreteerden, hoe je dat zelf later weer doet en ook een deel karakter.
Daarnaast is het nog zo dat als twee mensen met een net iets ander geloof samen een gezin stichten, zit hun opvoeding waarschijnlijk tussen twee geloven in, en leven zij, en hun kinderen weer net iets anders dan alle andere mensen.
Dit gaat natuurlijk al jaren zo, en ik denk dat daarom iedereen zo anders leeft.
Ik hoop je vraag een beetje te hebben beantwoord.