Hoe kan ik uitvinden of ik joods ben?

een jaar geleden
2.5K
ronron1212
een jaar geleden
Met een dna onderzoek kun je beginnen.
Amadea
een jaar geleden
Jij kunt alleen Joods zijn als jouw moeder en haar moeder dat waren.
LeonardN
een jaar geleden
Dat is vooral een interne regel. En zelfs "Vaderjoden" worden soms erkend:
https://www.kunstbus.nl/cultuur/joden.html
Mensen met een Joodse moeder worden altijd erkend. 'Vaderjoden' worden erkend als zij expliciet door liberale rabbijnen als Joods zijn erkend (in Israël: door rabbijnen buiten Israël). Alle bekeringen tot het Jodendom worden erkend (in Israël alleen als ze buiten Israël geschieden).

Antwoorden (1)

Het Joods-zijn gaat van moeder op dochter. Wat betekent, dat je Jood (of Jodin) bent als je moeder Jodin is. Je zou via de familielijn van je moeder uit moeten zoeken of er in eerdere generaties de moeder een Jodin was. Daarvoor zijn op internet diverse sites gericht op de stambomen van Joodse families.
DNA kan je hier slechts voor een heel klein deel bij helpen. Jodendom is ene religie en niet een attribuut in je DNA. Wel kan een DNA-test mogelijke aanwijzingen geven dat je familie ooit uit een Joodse regio is gekomen.
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
Het Joods-zijn gaat van moeder op dochter.
EN
Het Joods-zijn gaat van moeder op zoon.
===
"Jodendom is ene religie en niet een attribuut in je DNA."
Jodendom is ook een etnische afkomst welke weldegelijk via DNA te vinden is, niet enkel regio-wijs.
https://en.wikipedia.org/wiki/Genetic_studies_on_Jews