Hoe en wanneer vertel je best aan een man dat je verkracht werd? De meeste (allemaal) lopen ze asap weg van je... :-s

Als je zit te chatten, draait het altijd uit op sexuele gesprekken en in real life flap je het er ook niet even uit... En dan loop je altijd nog de kans dat ze je uitlachen, het door vertellen aan wie 't horen wil en jou laten zitten omdat je lichaam dus niet meer gepenetreerd kan of wil worden (de herinnering en de (fysieke) pijn blijven altijd aanwezig en steken direct weer op in een seksuele situatie).

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.4K
ronron1212
7 jaar geleden
Mannen lopen echt niet allemaal weg. Maar uitleggen en vertellen wat er is is wel de manier. Ga ook eens met je huisarts praten voor hulp.
Amadea
7 jaar geleden
Nóóit tijdens chatten vertellen. Begin daar pas aan te denken nadat je iemand meerdere keren in het echt hebt ontmoet en er een klik is.
ronron1212
7 jaar geleden
Helemaal mee eens Amadea.
Ritsuka
7 jaar geleden
in elk geval niet tijdens de eerste gesprekken of chats. dit is iets heel persoonlijks en pijnlijks, dat vertel je pas als je elkaar beter kent.
Ritsuka
7 jaar geleden
misschien zoek je in de verkeerde hoek als de mannen die je nu tegenkomt alleen maar seksuele chats willen en je uitlachen als je over zoiets begint. Er zijn zeker wel mannen die hier op een normale manier mee om kunnen gaan en je kunnen steunen.
tinus1969
7 jaar geleden
Eens met @Ritsuka: Op vage chatsites zitten weinig mannen die op zoek zijn naar een serieuze relatie -en dat is blijkbaar wat je wil.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka geeft een goed advies. Nooit maar dan ook nooit je hele prive zooi meteen tijdens chatten vertellen. Je kent ze nog niet dus zijn het vreemden. Zou jij in real live een vreemde wél gelijk je grote geheim vertellen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inderdaad Ritsuka, er zijn mannen die slachtoffers wel kunnen steunen, maar pas heel veel later.
Eerst altijd en direct (met hoofdletters) aangifte doen en van daaruit professionele hulp aanvaarden.
http://www.slachtofferwijzer.nl/seksueel-geweld/verkrachting-of-aanranding/praktische-hulp-na-verkrachting-of-aanranding#
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Onderzoek laat verschillende cijfers zien, eentje zegt dat 20% van de vrouwen is verkracht. Je zou het haast normaal kunnen noemen. Trouwens ik de Romeinse tijd was het gebruikelijk dat als de man zin had, de vrouw het moest doen en anders werd zij genomen. Nu noemen we dat verkrachting binnen het huwelijk. Ik ken heel wat dames, en inderdaad, van een aantal weet ik dat ze ooit verkracht zijn. Hoe vertel je dit? Nou, op dezelfde manier als waarop je vertelt dat je vader of moeder is overleden. Een mens met een normaal verstand en normaal gevoel begrijpt dat. Van uitlachen heb ik trouwens nog nooit gehoord; dat moet een nare ervaring voor je geweest zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat er veel (ook seksueel) geweld is tegen vrouwen laat dit officiële onderzoek zien: http://fra.europa.eu/sites/default/files/fra-2014-vaw-survey-factsheet_nl.pdf

Het beste antwoord

Wow, hier was ik echt even stil van. Is dat jou overkomen, dat mannen je uitlachten en zoiets pijnlijks en persoonlijks aan weet-ik-wie doorvertelden? Of ben je daar bang voor? Een man die zoiets doet ben je sowieso beter kwijt dan rijk. Wat verschrikkelijk dat jou dit is overkomen (want dat begrijp ik eruit).

Ik weet niet waar jij mannen ontmoet of hoopt te ontmoeten, maar ik denk dat een vriendschap heel vaak een goed startpunt is voor een relatie, en in het bijzonder wanneer je door je karakter of een bepaalde kwetsbaarheid niet zo goed bent in het presenteren van jezelf op de 'date-markt'. Dan weet je ook al het één en ander over hem voor je meer richting relatie beweegt, en hij over jou. Misschien niet dat je verkracht bent, dat is heel persoonlijk en heel kwetsbaar, maar wel dat je bijvoorbeeld moeite hebt mannen te vertrouwen (als dat het geval is) of dat je terughoudend bent met lichamelijke intimiteit. Dan is er nog steeds niet één juist moment om zoiets ter sprake te brengen, maar zullen waarschijnlijk wel de gesprekken over ook intieme onderwerpen wat natuurlijker zijn.

En met betrekking tot het seksuele aspect.. mogelijk is daar iets aan te doen. Maar doe dat nooit omdat je denkt dat mannen dit van je willen of dat het een voorwaarde is voor een relatie. Alleen als jij zélf de behoefte hebt om te verkennen of je (weer) kunt leren genieten van seks met (ook) penetratie, dan kun je daarvoor hulp zoeken bij een (gespecialiseerd) seksuoloog. Maar nogmaals: áls je dat doet, doe dat dan voor jezelf, en nooit voor een man.

Los daarvan kunnen partners natuurlijk ook zonder penetratie volop genieten van seks. En echt: niet alle mannen zijn zo oppervlakkig dat ze je om deze reden niet zouden willen. De meeste mannen zullen er wel móeite mee hebben als penetratie niet kan en misschien ook nooit zal kunnen, en dat mag ook: dat is heel legitiem. Maar ook vrouwen met vaginisme, al dan niet aangeboren afwijkingen aan hun vagina of vrouwen die niet eens een vagina hébben, vinden vaak genoeg 'gewoon' een partner.

En áls je dan die man ontmoet die wél met jou verder wil ondanks jouw trauma en beperkingen, dan weet je in elk geval heel zeker dat hij echt van jóu houdt en dat het niet alleen om de seks gaat. Ik wens je echt van harte toe dat je die man gaat vinden, die liefdevol, zachtaardig, invoelend en dolverliefd op jou is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lies12, ik geef geen oordeel over het antwoord, maar heb er wel wat bedenkingen bij.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb er in zoverre vraagtekens bij, dat ik persoonlijk vind dat er echt éérst een hoop trauma's verwerkt moeten worden voor ze "klaar" is voor een partner, in welke vorm dan ook. Uit je antwoord lijkt een beetje voort te vloeien dat dat niet perse "hoeft" of zelfs niet kan. Het is natuurlijk waar dat een relatie meer is dan seks, heel goed mogelijk is zonder seks, en zeker niet op basis van seks alléén, maar dat is zeker nog niet iets waar vraagsteller serieus rekening mee hoeft te houden, terwijl haar "vluchtgedrag" dat nog wel als "oplossing" kan willen zien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Marleen: dat is niet de suggestie die ik had wille wekken met mijn antwoord. Natúúrlijk is er na een dusdanig verschrikkelijk trauma ook psychologische hulp en begeleiding nodig. Maar daar ben ik niet op ingegaan, omdat VS daar niet naar vraagt. Ze vertelt niet hoe lang het geleden is, welke hulp er al is geweest en of ze naast de vraag die ze hier stelt, op andere levensgebieden vastloopt. Ik kan daar wel een bepaalde indruk van hebben - en ik denk zeker dat jouw inschatting over waar VS nu staat best eens heel goed zou kunnen kloppen - maar wéten doe ik het niet omdat ze daar niets over vertelt. Daarom heb ik me in mijn antwoord beperkt tot die specifieke situaties waar ze nu raad voor vraagt. Omdat ze aangeeft dat in haar ervaring haar seksuele beperking mannen ervan weerhoudt om een relatie met haar aan te gaan of voort te zetten, geef ik aan dat het misschien mogelijk is om deze beperking te overwinnen. Op psychologische of seksuologische hulp op andere gebieden ben ik niet in gegaan, enkel en alleen omdat daar haar vraag niet over gaat. Ik heb geenszins willen suggereren dat er naast het seksuele aspect na een verkrachting geen hulpverlening nodig of mogelijk zou zijn en het spijt me als mijn antwoord die suggestie heeft gewekt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank je wel Lies voor je lieve reactie. Mijn ex moest het wel doorsteken dat hij nooit 'mocht', maarja, als je elke keer vergaat vd pijn, hou je het na een tijdje wel bekeken... Want ja, na de geforceerde sex van mijn eerste vriendje hield ik er een chronische aandoening aan over die niet te genezen valt... Behalve mijn laatste ex, weet alleen nog een vriendin het en zij vertelde het wel door aan verschillende mensen... Misplaatst vertrouwen daar... :-s Aan mannen vertel ik het zeker niet, want ze doen zo vaak al schunnig genoeg als ze iets gelijkaardigs horen van een ander meisje (wel meegemaakt), dus ik let wel op... ;-)
Grtjs,
Trixy

Andere antwoorden (4)

Door eerst te vertellen dat je heer erg afstandelijk bent, vanuit daar kan je verder bouwen neem ik aan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zulke ervaringen vertel je niet aan "iedereen" en zeker niet zomaar tijdens het chatten."
Dit bespreek je met de huisarts. Daarvoor vraag je extra tijd. In overleg word je dan doorverwezen naar een psycholoog die gespecialiseerd is in behandelingen gericht op het ontstaan van posttraumatische-stressstoornis (PTSS).
Via GoeieVraag je heil en rust zoeken is echt de slechtste methode om met zulke vreselijke ervaringen te leren omgaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zoek hier geen heil, rust of oordeel Joan, enkel opinies en dan liefst nog van mannen aangezien zij de mannelijke geest beter snappen dan wij vrouwen... Noch huisarts, gyneacoloog of psycholoog hebben al geholpen... Dergelijke ervaringen vertel je idd niet aan iedereen, tijdens chat is moeilijk (want artificieel), maar wanneer dan wel?? Eerste keer dat je iemand ziet, of als je al in bed ligt met iemand???? Dat was de vraag...
Echte mannen lopen niet weg. Maar eerlijk is eerlijk, die vind je wellicht ook niet op het type chat dat zo snel een seksuele wending neemt.

ik denk echter dat jij eerst zelf nog een héleboel moet verwerken en een plek geven voor je weer serieus over een relatie kunt gaan nadenken, als op dit moment een fysieke relatie eigenlijk onmogelijk is. Wat is dan precíes de reden dat je ze op een chat opzoekt ? Misschien moet je je zelf dat eerst afvragen.

Je zult gewoon eerst aan jezelf moeten werken, en vroeg of laat kom je vanzelf iemand tegen met wie het klikt. En dát is pas de fase waarin je eventueel meer over jezelf kunt gaan vertellen. Pas als je weet dat iemand je mag om wie je bent, en er misschien zelfs op de langere duur wel een relatie in zit. Maar zo ver ben je zo te lezen nog lang niet ; dat is nog een lange weg te gaan.

Zolang JIJ er nog van "wegloopt", zul je ook ervaren of denken dat mensen aan wie je het vertelt weg zullen lopen. Misschien is het zelfs wel een onbewust afweermechanisme, en zolang je mannen nauwelijks of oppervlakkig of zelfs eigenlijk niet kent, zal dat mechanisme uitstekend werken. Pas als JIJ jezelf weer kunt accepteren, zullen anderen je kunnen accepteren. Met alles wat je bent.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zo is dat Marleen, als iemand werkelijk zo'n ervaring heeft opgedaan, met alle bijbehorende angsten, dan moet er heel veel worden verwerkt. Slachtoffers hebben een lange weg te gaan.
Men kan die weg niet zonder professionele hulp afleggen, zelfs al denken velen daar anders over.
De weg dient zeker niet via GoeieVraag, Forums of Chatboxen te worden afgelegd. Een Goeie Vraag van je is: vraag jezelf af wat de reden is om het verhaal via chatbox en deze pagina te vertellen. Die vraag dient de vragenstelster hier niet te beantwoorden, dat is strikt privé.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb ook zo n akelige ervaring gehad..maar begrijp niet dat als iemand me een knuffel geeft..ik onbewust terughoudend ben
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn vraag hier was niet bedoeld om volledig binnenste buiten gedraaid te worden... Enkel een opinie en dan liefst nog van mannen zelf... Mijn trauma zat/zit dieper dan ik wil en heb al een hele weg afgelegd, maar dat doet hier niet ter zake... Trouwens, therapie doet 't hem ook niet helemaal, zeker niet als je elke dag blijft geconfronteerd worden met lichamelijke kwalen waar geen oplossing voor bestaat en waar je "maar moet leren mee leven..."... Maar hoe dan?? Door de pijn te verbijten? Makkelijk gezegd... Waar ik wel mee akkoord kan gaan, is dat ik wsc een onbewust afschrikmechanisme heb, waarop iedereen reageert...
Waarom zit een mens op een chat? Omdat mensen op café niet meer tegen mekaar praten en online daten blijkbaar het nieuwe 'normaal' is geworden...
Mijn advies is: vertel het niet op de chat.
Op de chat kun je over zoveel dingen praten, die totaal niks met sex te maken hebben.

Mocht je iemand ontmoeten met wie je romantisch gaat worden, dan is het vroeg genoeg om te vertellen dat dat voor jou moeilijk is. Zelfs dan hoef je nog geen details te delen, want als jij aangeeft dat het moeilijk voor je is, dan zal hij dat accepteren als hij serieus met je is. En op een gegeven moment komt het vanzelf dat je voldoende vertrouwen in hem hebt om het wel te bespreken en dan kom je er samen uit.