Ben ik nou echt werkelijk verslaafd aan alcohol?

Beste lezers, ik moet hier toch wat kwijt wat ik laatst van twee vrienden heb gehoord en waar ik van schrik. Ik moet echt even kwijt en heb speciaal voor deze vraag een account aangemaakt.

Ik ben nu 23 jaar en drink vanaf mijn 18de al ongeveer 60 glazen per week alcohol. Ik heb een opleiding gevolgd en heb momenteel een baan. Ik dacht juist dat alcohol bij het leven hoorde en af en toe een paar glazen geen kwaad kon. Zonder weet ik uberhaupt niet of ik mijn leven zo kan houden als nu. Ik werk en heb een goed betaalde baan. Maar ben ik ondanks een schooldiploma en een baan toch verslaafd?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K
Antoni
6 jaar geleden
Acht à negen glazen gemiddeld per dag is niet af en toe een paar glazen...
Ritsuka
6 jaar geleden
'Zonder weet ik uberhaupt niet of ik mijn leven zo kan houden als nu'
Kun je uitleggen waarom dit niet zou kunnen? Als jij vind dat je niet verslaafd bent, ga dan eens 2 weken zonder alcohol. Dat zou je dan zonder problemen moeten lukken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat aantal is niet 'voor de gezelligheid', maar denken nodig te hebben om (goed) te kunnen functioneren. Het gevoel niet zonder te kunnen (zoals al geadviseerd) maakt inderdaad dat je verslaafd bent, ongeacht het aantal.
Ik voel met je mee. Bij mij gaat ook geen dag voorbij zonder een paar glazen rode wijn voor de nacht. Zonder val ik bijvoorbeeld niet in slaap. Inderdaad... niet veel eenheden maar wel denken dit nodig te hebben, dus verslaafd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Probeer eens een weekje zónder,
Dat zal genoeg zeggen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
60 glazen per week is wel erg veel hoor. Dit is gemiddeld 8 per dag. Dat is al een sterk teken van verslaving. En als jij het jezelf al afvraagt of het zo is, dan is het vaak ook zo. Ga hulp zoeken bij je huisarts. Die kan jou doorsturen naar een hulpinstantie. Stop in ieder geval niet in ene cold turkey, dat kan met zo een hoeveelheid alcohol gevaarlijk zijn. Helaas ben ik "ervaringsdeskundige". Ons gezin is opgegroeid met een zware alcoholist. Diegene bleef ontkennen dat er een probleem was en is dus nooit van de drank af gekomen. Erken je probleem echt eerlijk en je bent al op de helft! Sterkte!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.alcoholhulp.be/probleemgebruik-stoppen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En schaam je er niet voor. Verslaving is een ziekte waar een goede oplossing voor is. Het is niet makkelijk maar het kan. Veel sterkte ermee FlorisVKan.
Erna55
6 jaar geleden
@FlorisVKan:
Je zegt : " Maar ben ik ondanks een schooldiploma en een baan toch verslaafd?" .
Je denkt blijkbaar dat je niet verslaafd bent omdat je met alcohol goed functioneert.
Maar wanneer je niet kunt functioneren zonder alcohol, dan ben je verslaafd. Ja, je bent dus verslaafd.
jodyenboyke
6 jaar geleden
Verslaafd zijn, zit 'm niet in kunnen werken maar inderdaad zonder drank kunnen. In de verslavingsklinieken kom je directeuren en managers tegen die ook hulp zoeken. Juist in beroepen met veel zakelijke uitjes, netwerkborrels en veel stress komt verslaving snel om de hoek kijken. Diegene die tijdig hulp zoeken, houden vaak hun werk, diegene die past laat erkennen dat ze een drankprobleem hebben, raken alles kwijt. Laat het niet zover komen!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik drink ook veel te veel en dacht dat ik verslaafd was. Toen ben ik opgehouden met drinken. Probeer het ook maar. Als je het in het begin moeilijk vindt, toch volhouden. Niet meer de situaties opzoeken waarin je altijd dronk.
Dat drinken slecht voor je is, had je al begrepen. Heel, heel, heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Sorry spelfout:
Ik dronk ook veel te veel ...

Antwoorden (3)

Het is moeilijk deze vraag te beantwoorden. Je zegt in je vraag dat je niet weet of je zonder kan. Als je niet een tijdje zonder alcohol kan of niet goed kunt functioneren zonder zoveel alcohol per week, ben je wel degelijk verslaafd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mensen die altijd keihard beweren niet verslaafd te zijn, zijn het in veel gevallen juist wel. Daarom is het al een goede eerste stap dat je je bewust bent van je eigen gedrag; ten eerste weet je hoeveel je drinkt en ten tweede bedenk je dat het zo misschien niet verder kan.
Denk niet teveel na over of je nu feitelijk verslaafd bent of niet. Denk er vooral over na wat de drank zowel negatief als positief doet in je dagelijks leven.
Beantwoord bijvoorbeeld deze vragen voor jezelf:
Lieg ik hierover tegen anderen? Ben ik afhankelijk van alcohol? Gaat het fout als ik niet drink? Zit ik er inmiddels door in de schulden? Los ik problemen op door te drinken?
Als één van deze vragen een ja is, probeer dan te minderen en vraag of je vrienden je willen helpen. Zoek zonodig professionele hulp.
Nogmaals, of je nu officieel verslaafd bent of niet; het gaat erom hoe je je erbij voelt.

Sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beste,

als verslavingsmedewerker kan ik je zeggen dat het echt niet uitmaakt of je diploma's, een baan of andere zaken hebt, om verslaafd te kunnen zijn. Verslaving houdt geen rekening met een maatschappelijke positie ;-)
Ik schrik van de hoeveelheid, 60 glazen in de week vind ik echt veel. Ik heb ze voor minder in de kliniek zien komen. Maar goed, verslaving zit het 'm niet in het aantal, het gaat er om waarom je drinkt en of je zonder kan. Je zegt zelf dat je zonder alcohol je leven niet kan leven zoals je dat nu doet en dat vind ik echt zorgwekkend klinken. Als veel drinken een nuttige toevoeging is in je leven, dan gaat er ergens iets niet goed.
Daarbij merk ik regelmatig hoezeer het middel alcohol wordt onderschat. Wat alcohol allemaal voor schade aan kan richten in je lijf bij zeer regelmatig gebruik (en dat doe je) en waar veel mensen zich niet bewust van zijn: allerlei soorten kanker (lever, slokdarm, maag, darm, mond, keel), levercirrose of andere leverschade (vervetting,ontsteking), geheugenschade bij regelmatig veel drinken i.c.m. slecht eten (Korsakov), ontstekingen van bv maagslijmvlies, alvleesklier, hart- en vaatziekten etc. En dan hebben we het alleen nog maar over lichamelijke problemen en niet eens wat veelvuldig gebruik doet met je psyche en je sociale omgeving. Niemand zal staan juichen bij een veel drinkende dierbare of een werknemer die met grote regelmaat de glaasjes leegt.
Je bent nu 23 en zal ongetwijfeld nog met het e.e.a. weg komen. Als je dit nog jaren blijft doen, ga je daar ongetwijfeld de zure vruchten van plukken. Ik zou echt heel serieus naar jezelf kijken en daar ook eerlijk in zijn. Ja, ik klink vast wel een beetje streng, maar uit ervaring weet ik dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken. Aan directe eerlijkheid heb je m.i. echt het meeste.
Ik wens je heel veel succes en wijsheid toe en hoop van harte dat je de kracht weet te vinden om in te grijpen. Lukt dat niet alleen (wat zeker géén schande is), zoek dan hulp.