Wie mag beslissen over verkoop grond(erfenis)?

Drie kinderen erven een stuk grond. Twee willen verkopen, één niet. Is dit een kwestie van twee tegen één?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
7K

Het beste antwoord

In deze situatie zijn er twee mogelijkheden.

Gezamenlijk de waarde van de bezittingen vaststellen
De eerste mogelijkheid is dat de erfgenamen met elkaar de waarde van de bezittingen vaststellen en deze vervolgens verdelen. In dit voorbeeld zal de verdeling als volgt kunnen; de erfgenaam die de grond wil hebben wordt eigenaar van de grond. De erfgenaam betaalt vervolgens twee/derde van de overwaarde aan de andere twee erfgenamen. Ook de overige bezittingen worden gewaardeerd en verdeeld onder de drie erfgenamen. Een veel voorkomend probleem is dat de erfgenamen het niet eens worden over de wijze waarop de bezittingen gewaardeerd moet worden. Een ander probleem is dat degene die de grond wil behouden niet het geld heeft om de andere twee te betalen. Een hypotheek hierop met eventuele verrekeningen van de rente kan eventueel uitkomst bieden.

De kantonrechter verdeelt de bezittingen
Omdat het vaak voorkomt dat de erfgenamen het niet eens worden over de verdeling van de bezittingen is er een speciaal wetsartikel. Dit houdt in dat de erfgenamen bij onenigheid de kantonrechter kunnen vragen op welke manier de bezittingen verdeeld moeten worden. Bij onroerende zaken, dit zijn zaken die niet kunnen worden verplaatst zoals grond of een woning, benoemt de kantonrechter een taxateur. De taxateur waardeert vervolgens alle bezittingen die van enige waarde zijn.

De kantonrechter kan op de volgende manieren besluiten de bezittingen te verdelen:

Iedere erfgenaam krijgt een gedeelte van een bepaalde bezitting;
Eén van de erfgenamen krijgt een groter deel van de erfenis, dit wordt overbede-ling genoemd. Hierdoor ontstaat een schuld bij de andere erfgenamen die moet worden afgerekend. De kantonrechter kan bepalen dat deze schuld in termijnen wordt afgelost aan de overige erfgenamen.
De bezittingen worden verkocht en de netto-opbrengst wordt verdeeld onder de erfgenamen.

http://www.erfwijzer.nl/ruzie-erfenis-verdelen.html
erotisi
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als twee personen de grond willen verkopen maar één niet is dat geen geval van twee tegen één.De ene persoon die niet wil verkopen kan de andere twee personen uitkopen. Bij onroerende zaken zoals grond benoemt een kantonrechter een taxateur.