Waar controleer ik de vergunning van een collectant op?

Als iemand voor een goed doel voor de deur staat, kan ik vragen om zijn/haar vergunning (en legitimatie). Maar wat moet hier op staan? Stempel politie? Stempel gemeente? Alleen een nummer? Ik word er nooit echt wijs uit, wie helpt mij?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

De collectant draagt zichtbaar een legitimatiebewijs met persoonsnaam. Op het legitimatiebewijs is de collecteperiode vermeld. Afhankelijk van de bepalingen in de collectevergunning worden de legitimatiebewijzen afgestempeld door de plaatselijke politie/gemeente.

Op het legitimatiebewijs staat tevens vermeld met wie de collectant contact op moet nemen (centraal meldpunt) bij geconstateerde onregelmatigheden in de collecteafwikkeling.
De legitimatiebewijzen zijn conform de standaard van de organisatie. De legitimatiebewijzen zijn voorzien van een week en jaartal aanduiding van het betreffende collectejaar. De legitimatiebewijzen worden direct na de collecte ingenomen.

Daarnaast moet de collectebus ook aan een aantal eisen voldoen:

De collectebus dient te worden afgesloten middels een eenmalig te gebruiken bussluiting. Deze bussluiting dient voorzien te zijn van de volgende kenmerken:
- De bussluiting dient een kenmerk te bevatten van de Rode Kruis- afdeling.
- De bussluiting bevat een kenmerk dat specifiek is voor een bepaald collectejaar.

Toegevoegd na 50 seconden:
De meeste collectes worden door uw gemeente op verschillende manieren aan u bekend gemaakt. De gemeente moet altijd een vergunning voor het houden van de collecte afgeven en de collectant moet zich behoorlijk kunnen legitimeren. Het model legitimatiebewijs kan per gemeente verschillen, maar vraag er gerust naar. Als er bij u in de buurt een collecte wordt gehouden, waarvan u zich afvraagt of die wel gehouden mag worden, bel dan de politie. Zij zullen u vragen in welke wijk de collectant loopt en wat het signalement van de collectant is. De politie zal in dat geval proberen de vergunning en het legitimatiebewijs van de collectant te controleren.

Toegevoegd na 5 uur:
En in bron 3 vind je een link naar een site waar alle landelijke, geplande collectes staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben nog even aan het denken over deze vraag 8-) Als je toch twijfelt, maar toch wilt schenken, kun je het ook overmaken! Oh ja, en altijd de deur sluiten als je geld gaat pakken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op deze site vind je een overzicht van alle geplande collectes. http://www.cbf.nl/Collecten/index.php?gclid=CKy5o-irk60CFQOIDgodJyodRg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- De collecteperiode
- stempel lokale politie/gemeente
- naam contactpersoon centraal meldpunt Op deze 3 punten kun je dus controleren, zie alinea 1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als je dan nog twijfelt, bel je dus die contactpersoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is er niet juist aan dit antwoord??