Loopt een uitkering door als de desbetreffende persoon als vermist is opgegeven?

Daarbij ook: hoelang en hoeveel loopt door? En verschilt de thuissituatie dan nog? In de situatie dat iemand een gezin moet onderhouden van zijn uitkering lijkt het voor mij in ieder geval waarschijnlijker dat hij doorloopt. Anderzijds, een alleenstaand iemand zonder gezin, huisdieren, hypotheek, schulden et cetera waarbij de familieleden het geld vervolgens opstrijken lijkt me iets minder "correct".

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leuke vraag ben nu eigenlijk ook wel nieuwsgierig
klaariskees
8 jaar geleden
Bij een uitkering volgens de Algemene Bijstandswet luidt het antwoord: nee. De Algemene Bijstandswet vereist namelijk, dat uitkeringsgerechtigde maandelijks een inkomstenformulier invult en ondertekent. Doet uitkeringsgerechtigde dit niet (op tijd), dan heeft dit gevolgen voor de uitbetaling, m.a.w. de uitkering wordt opgeschort of stopgezet. Uitkeringsgerechtigde mag een X aantal dagen per jaar vakantie opnemen. Bij opgave van vermissing door een officiële instantie, wordt de uitkering opgeschort.
ronron1212
8 jaar geleden
Geen enkele uitkering loopt door hiervoor is wel een actie geweest maar daar is nog geen wettelijk kader voor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ronron - ook bijvoorbeeld aow of wao niet? Opa is een weekje kwijt en krijgt meteen geen geld meer?
ronron1212
8 jaar geleden
@Joozd het gaat hier om een bijstandsuitkering niet waar jij het over hebt.
ronron1212
8 jaar geleden
@Joozd verkeerde reactie. Als iemand vermist is dan worden alle uitkeringen ook het salaris als dat van toepassing is stop gezet. Er is al veel over te doen geweest omdat mensen hierdoor in de problemen komen.
http://binnenland.eenvandaag.nl/index.php/tv-items/59323/_geef_vermiste_personen_juridische_status_
ronron1212
8 jaar geleden
We hebben het dus over het inkomen van de vermiste niet over die van de achterblijver
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
hoe zit het dan met bijvoorbeeld een hypotheek?
ronron1212
8 jaar geleden
@anomiemeverda de kosten gaan gewoon door. Dus de hypotheek ook moet betaald worden.

Antwoorden (1)

Bij vermissing lopen in principe alle verantwoordelijkheden door.

De persoon wordt geacht zijn belastingaangifte te doen, rekeningen te betalen, maar heeft ook zijn rechten op uitkeringen e.d.
Voor sommige uitkeringen gelden echter ook bepaalde plichten. Zo moet iemand b.v. beschikbaar zijn om een baan aan te nemen, of aan een sollicitatieplicht voldoen.

Een vermist persoon kan daar vaak niet aan voldoen. Dat kan voor de uitkerende instantie reden zijn de uitkering stop te zetten.
Aan de andere kant ontstaan daar voor het gezin wellicht ook weer nieuwe rechten. Zo kunnen andere gezinsleden b.v. plots zelf recht krijgen op b.v. een bijstandsuitkering.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De wet kent de hoedanigheid van vermist niet
Voor de wet is men levend of dood. Soms meer dood dan levend.
Er zijn meer dan 40.000 handtekeningen verzameld en is het smeekschrift ingediend bij de Tweede Kamer.
http://www.renderoactueel.com/content/index.php/editie-zuidoost-drenthe/notariaat/8266/voor-de-wet-is-iemand-levend-of-dood-vermist-zijn-is-geen-optie Op 3 november 2015 is de petitie verdedigd in de Tweede Kamer.
http://www.fondsslachtofferhulp.nl/inger-de-vries-biedt-kamerleden-petitie-over-juridische-status-vermiste-personen-aan/