Moeten andere hoefdieren als paarden nooit gemanicuurt te worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen, bij paarden hoeft dit ook niet. NB. Dit geld natuurlijk alleen voor wilde dieren. Wand dit slijt dan namelijk vanzelf door het lopen op stenen en harde ondergronden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
moest een antwoord zijn.... verkeerde knopje...

Antwoorden (6)

In principe hoeft dat nooit met hoefdieren: De hoeven slijten bij normaal gebruik af. Echter, omdat we paarden om allerlei oppervlaktes willen laten lopen, slaan we er stalen hoever onder, die voorkomen dat de paarden na een rondje met de koets opeens op bloedend vlees rondlopen. Maar daardoor slijten de nagels helemaal niet meer: Ze moeten af en toe gekapt worden, om natuurlijke slijtage na te bootsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen, bij paarden hoeft dit ook niet.

NB. Dit geld natuurlijk alleen voor wilde dieren. Wand dit slijt dan namelijk vanzelf door het lopen op stenen en harde ondergronden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel. Naast de paarden die in gevangeschap gehouden worden, worden ook koeien en geiten wel bekapt.
Dit is nodig omdat de natuurlijke slijtage niet voor komt bij gehouden koeien, paarden en geiten omdat ze minder bewegen. Paarden die veel op verharde wegen lopen (bijvoorbeeld de aangespannen paarden) krijgen vaak hoefijzers om de hoeven te beschermen tegen te harde slijtage, dit heet beslaan. Bekappen is meer het nagels knippen zoals bij mensen het geval is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wanneer een gehouden paard, pony, koe of geit niet bekapt wordt kan dit ernstige vergroeien veroorzaken waardoor lopen en / of staan soms bijna onmogelijk word.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bovengenoemd antwoord meldt al dat koeien en geiten ook bekapt worden. Ik kan er nog aan toevoegen dat ook olifanten in de dierentuinen regelmatig bekapt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast paarden, koeien en geiten moet ook bij schapen de hoeven bijgehouden worden. De buitenkant van de hoefjes groeit gewoon door. Als een schaap of geit vrij rond kan lopen dan slijten ze zelf af. In een weiland, waar het meeste vee in Nederland loopt, slijt niks af en zal de boer ervoor moeten zorgen. Je ziet wel eens schapen op hun knieeen grazen.........dat kan een gevolg zijn van te lange nagels. Meestal is een paar keer per jaar kappen voldoende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja alle hoefdieren worden bekapt!!!
dit wordt gedaan door de smid.
er is alleen verschil over de duur van bekappen
bij elk soort dier.
een paard in dit geval(hebben zelf paarden) gebeurt dit zo ong. tussen de 6-8-10 weken.
dit ter voorkoming van te lang worden,
ligt eraan wat er mee gedaan wordt.
kapt en vijlt de smid netjes bij.
ook hebben sommige paarden hoefijzers,
(zowel alleen voor als vierkant)
maar hierbij moet ook worden bekapt om de zoveel tijd daar de hoeven gewoon doorgroeien,
daarbij moeten de ijzers nagekeken worden wat de slijtage is en of de nagels nog steeds goed vast zitten.