Hoe draait een baby zich om in de baarmoeder?

Kort voor de geboorte draait de baby zich met zijn hoofd naar beneden. Hoe doet de baby dat? Draait de baby zichzelf, en zo ja, hoe doet hij dat? Of masseert de baarmoeder de baby ondersteboven, via een soort peristaltische bewegingen?

14 jaar geleden
9.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebruikt de baby geen TomTom?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou het niet meer weten hoe ik dat 43 jaar geleden heb gedaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag +1

Het beste antwoord

Tijdens de zwangerschap draait de baby voortdurend, en eigenlijk een beetje zoals jij zou kopje duiken in het zwembad.

Naarmate de zwangerschap vordert echter, wordt de ruimte steeds krapper, tot er weinig plek is om nog te draaien. En om de een of andere reden - het mechanisme erachter kennen we eigenlijk nog steeds niet - draaien de meeste kinderen uiteindelijk met het hoofdje naar beden, zodat het mooi in de bekkenbodem terecht komt. Misschien blijft hij wel draaien en draaien tot hij ineens door ruimtegebrek niet meer terug KAN, en aangezien het hoofd aanzienlijk groter is dan het kontje, is de kans dat hij eindigt met het hoofd naar beneden wellicht het grootst. Maar dat is zomaar mijn eigen theorietje hoor ; geen waarde aan hechten.

Het vermoeden was dat de zwaartekracht daar mee te maken zou kunnen hebben, maar het blijkt dat bedlegerige moeders niet signifikant vaker een stuitbevalling hebben, dus dat kan het niet zijn. Maar er zijn wel meer dingen rondom zwangerschap die we eigenlijk niet precies weten, zoals hoe het kind 'weet' wanneer het precies geboren moet worden. En wie er nu eigenlijk met de bevalling begint ; het kind of de moeder.

Maar in dit geval is het wel het kind dat draait, al weten we dus niet precies hoe en waarom. De baarmoeder is tot en met de bevalling voornamelijk een passieve spier, die alleen maar samen kan trekken (harde buiken, weeen), maar je kunt er niks mee sturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Als de baby zich continu draait gedurende meerdere maanden, hoe wordt dan voorkomen dat de navelstreng zichzelf dichtdraait, of zich rond het kindje wikkelt?

Andere antwoorden (2)

Die laatste draai is erg belangrijk, niet altijd doet een baby dat, dan spreek je van een stuitligging.
De baarmoeder is zo gemaakt dat als de baby groter wordt dit eigenlijk nog de enige houding is waarop de baby erin past, hij past zich dus aan aan de vorm van de baarmoeder.
Voor de bevalling zal ik steeds goed gecontroleerd worden hoe de baby ligt, je kan het zelf al vaak voelen, mijn oudste heeft me een paar gekeusde ribben getrapt die lag met zijn beentjes wel omhoog.
Maar ook wordt de baby wel eens geholpen door de verloskundige door druk uit te oefen op de buik van de moeder zodat de baby zich goed draait. eigenlijk een zetje in de gede richting geven.
Maar meestal gaat het helemaal vanzelf...mooi he de natuur :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is meestal niet kort voor de geboorte maar een paar weken daarvoor. Het hoofd is het grootste en zwaarste punt, dus de zwaartekracht doet het grootste werk. In het begin heeft een baby nog alle ruimte, dus zweeft dan ook door de baarmoeder heen, maar op een gegevne moment wint de zwaartekracht het (meestal), en als het hoofd in het bekken zakt, kan de baby helemaal geen kant meer op. Soms gebeurt dit met de bibs en dan krijg je een stuitbevalling.