zenuwachtig !! uitgebreidde echo

Ik ben 23 weken zwanger en vandaag laat ik een echo nemen van mijn zoontje voor te kijken naar hartafwijkingen en hazenlip, open rug , syndroom van down .... maar ik zit vol van de stress vorige week als ik naar de gynaecoloog geweest ben was zijn hartje mooi aan het kloppen en hij zit 1.5 week voor op zijn groei ... gemeten van zijn hoofdje . Zou mijn kindje het syndroom van down hebben omdat hij zo groot is ???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (7)

Ik denk dat het erg mee zal vallen. Er zijn wel vaker baby's die tijdens de zwangerschap voorlopen, maar die hoeven niet gelijk het syndrom van down te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het antwoord zal door middel van de echo duidelijkheid geven, ik denk niet dat wij dat vanaf hier kunnen zien, ik wens je wel heel veel sterkte toevandaag...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klinkt niet verontrustend hoor.
sterkte vandaag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet te bang zijn voor de echo. klinkt als een baby die het goed doet in jouw buik. mijn twee baby's lagen ook iets voor qua groei in de buik en dat zijn twee gezonde jongens geworden.

succes vandaag en geniet van je zwangerschap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een uitgebreide echo is tegenwoordig min of meer standaard, dus dat gegeven an sich is al niets om je ongerust over te maken. Misschien is het WEL verstandig om je vast tevoren af te vragen wat je zou doen bij een uitslag die aanleiding geeft tot vervolgonderzoek, en wat je vervolgens met de uitslag van dat vervolgonderzoek zou doen. Zo heb ik zelf bij mijn oudste dochter bewust een vruchtwaterpunctie geweigerd omdat de uitslag daarvan voor mij toch geen consequenties zou hebben die opwegen tegen de risico's van het onderzoek. (i.e. ik zou de zwangerschap ook bij een negatieve uitslag niet beëindigd hebben).

De eerste pakweg 8 tot 10 weken groeien ongeveer alle embryo's (want dat zijn het dan nog) in het zelfde tempo. Daarna gaan ze wat minder gelijk op, en ook groeien niet alle lichaamsdelen van het kind altijd even snel. Daarbij is een echo ook niet het meest ideale meetinstrument.

Zo zou mijn jongste dochter - verder gezond - relatief korte beentjes hebben (waar niks mis mee is natuurlijk). nis ze elf, en zitten haar benen zo ongeveer tot aan haar kín. Ook is ze in de uren voor de bevalling (keizersnee) op 1000 tot 1100 gram geschat, terwijl ze maar liefst ruim 1400 woog ; dat lijkt niet veel, maar is wel een afwijking van ruim 30 %. en dat na 6 weken lang DAGELIJKSE uitgebreide echo's / dopplers / metingen.

Veel van de afwijkingen die je noemt zijn inderdaad wel belangrijk om vroeg te kunnen vaststellen, omdat je er soms nog niets aan kunt doen, en soms je er alvast op kunt voorbereiden. Anderen geven inderdaad aanleiding te overwegen of je de zwangerschap zult voortzetten ; dat is één van de nieuwe dillemma's waar ouders voor kunnen komen te staan, maar niet per definitie slechter dan de onwetendheid en de 'verrassing' na de bevalling van vroeger. Weer andere kun je niet rechtstreeks zien, maar wel een risico voor waarnemen (nekplooimeting voor syndroom van Down) en eventueel vervolgonderzoek nodig maken.

Maar in de regel gaat het hier om een normale controle-echo, waarbij slechts in een zeldzaam geval iets afwijkend wordt gezien. Niks om je zorgen over te maken dus, zeker niet tot het moment daar is. Dat heel iets grotere hoofd zegt op dit moment nog helemaal niets - voor zover ze nogmaals al echt goed kunnen meten. Dat je je daar zorgen over maakt, is eerder een indicatie dat mensen tegenwoordig soms ook gewoon te vroeg teveel kunnen weten en hun eigen dokter gaan spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou als ik jouw was gewoon lkkr genieten van je kindje. Het kan dat een baby wat voorloopt in de groei, als het maar niet uit de spuigaten loopt en dat is bij jou niet aan de hand zo te lezen. Ik snap dat je zenuwachtig bent dat was ik ook bij onze zoontjes , ik dacht de hele tijd : maar wat als .... , je krijgt je kindje lkkr lang te zien geniet daarvan. En stel dat ze iets zouden vinden dan zou je supergoed begeleid worden. Ze laten je echt niet aan je lot over. Maar nogmaals , mij lijkt de kans op Downsyndroom erg klein
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Èn hoe ging het?