Heeft mijn man ook hormonale veranderingen door mijn zwangerschap?

(ik moest mijn vraag opnieuw stellen omdat er geen vraagteken in de vraag stond).
Ik ben dus 5 maand zwanger en mijn man heeft sinds enkele maanden last van zijn tepels (rood, licht ontstoken, jeukerig/branderig).
Ik heb ooit gehoord dat mannen ook melkklieren zouden hebben en dat het ook voor hen mogelijk is om, zij het dan wel in zeer beperkte mate (druppels), melk te produceren. Kan het zijn dat er bepaalde hormonale veranderingen bij mijn man plaatsvinden doordat hij nu samenleeft met een zwangere vrouw? Ik besef dat dit nogal absurd kan klinken, maar het zou me eigenlijk niet verwonderen mochten zulke zaken niet ongewoon zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klinkt helemaal niet absurd hoor. Het is iets dat vaker voorkomt, zie het antwoord van Hippo.

Het beste antwoord

Ja, dat kan. Dat heet couvade of couvade-syndroom: http://nl.wikipedia.org/wiki/Couvade
"Couvade is het verschijnsel dat mannen met zwangere vrouwen zelf zwangerschapsverschijnselen gaan vertonen. Ze kunnen bijvoorbeeld klagen over rugpijn, indigestie, veranderingen in eetlust (eetbuien kunnen soms tot gewichtstoename leiden) en aan het einde van de zwangerschap zelf weeën. Er zijn zowel pre- als postpartale couvadeverschijnselen beschreven. In een aantal culturen bestaan zogenaamde couvade-riten waarmee mannen hun emoties verwerken. In Europa is de couvade vooral bekend uit de Baskische cultuur. De term couvade is afkomstig van het Franse werkwoord couver, dat uitbroeden betekent."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onbegrijpelijke min, dit is het inderdaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een rare min ; dat is het eerste waar ik aan dacht toen ik de vraag las, en voor zover het al niet de enige oorzaak is, is het zeker een mogelijke oorzaak en dus een goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou hippo, dikke plus. heb het niet eerder zo duidelijk uitgelegd gekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ben benieuwd hoe het gaat vlak voor en tijdens de bevalling! wanneer stopt dit fenomeen? :) een + hippo!

Andere antwoorden (7)

Ik kan het me niet voorstellen. Zijn klachten zullen hoogstwaarschijnlijk berusten op puur toeval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klachten?
Ik zou toch eerst eens een andere pisten bekijken. Veel voorkomende fenomeen van rood en ontstoken brandige tepels kunnen te maken hebben met het onderlijfje van je man. Als je man beweegt en het onderlijfje tegen zijn tepels shuurd heel de dag zou het wel eens kunnen zijn dat dit wel het probleem zou kunnen zijn. Raad je eens aan om je man andere onderlijfjes te laten dragen indien het probleem nog zou blijven kunnen er andere pisten worden bekeken maar daarvoor moet je bij je huisarts zijn. Ook indien je man gene onderlijfjes draagt kunnen nog altijd de t-shirts enz.... ook over de tepels schuren. Dus kleding veranderen kan helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is onderlijfje Vlaams voor hemd ?
Voor mij is een onderlijf namelijk ECHT dat wat een man (of vrouw) tussen de navel en de knieen heeft, en dat klinkt eerlijk gezegd wel erg grappig in dit verband. ;-)
Rieneke1
13 jaar geleden
volgens mij niet zozeer vlaams als wel ouderwets taalgebruik marleen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mwah, zo'n groentje ben ik toch zelf ook niet meer. Kan me niet herinneren het nog in boeken van na pakweg 1900 tegen te zijn gekomen.
Rieneke1
13 jaar geleden
dat zeg ik: ouderwets! ;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is vlaams
zie hier dan weet je wat ik bedoel zou het niet weten hoe het in Hollands is :-) http://www.yourunderwearstore.nl/collectie/16/underwear/shirts/?gclid=CLy42dGe-6YCFcULfAodlkchFw
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hemd is bij ons iets heel anders dat draag je bij een kostuum met een das aan dat is een hemd :-)
Ja we spreken de zelfde taal maar toch is er duidelijk soms heel wat verschillen in :-)
Sorry voor mijn taalgebruik
Rieneke1
13 jaar geleden
dat is bij ons weer een overhemd;) geen sorry zeggen hoor!
zo leren we weer :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, dat noemen wij een overhemd, en dit noemen wij een hemd (en met mouwtjes een T-shirt.).Vroeger zeiden ze borstrok,maar dat is wel heel lang geleden hoor. En verontschuldig je echt niet voor je taalgebruik ; Vlaams en Nederlands zijn nu eenmaal, hoe veel ze ook op elkaar lijken, echt verschillende talen. En soms is dat gewoon heel grappig. Ik stuit regelmatig op in mijn ogen grappige, gekke of vreemde woorden hier, die dan uitstekend en correct Vlaams blijken te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok dank jullie wel,
Uiteraard is dit wel grappig in Nederlands bij jullie gebruiken jullie soms woorden waar we ook wel als grappig beschouwen uiteraard begrijpen we elkaar wel en leren we ook wel bij :-)
Ik zie ook dat ik van de weinige belg ben op goede vraag. Ben hier ook nog maar een kleine week dacht ik en het wordt me al verslavend :-)
Aha, daarom was de vraag weg.

Ik ken wel het feit dan mannen ook pijnlijke tepels kunnen hebben, maar vaak is dat zo bij bijv. bodybuilders, die preparaten gebruiken.

Ook wel gehoord van een loperstepel. De oorzaak is het
schuren van kleding tegen de onbedekte tepel, zoals kan optreden bij joggen, duurlopen en dergelijke.

Als hij er lang last van blijft houden moet ie naar de dokter want het zou ook GYNAECOMASTIE (Borstvorming bij de man) kunnen zijn.

Ik denk niet dat de symbiose tussen een zwangere moeder en de toekomstige vader dermate groot kan zijn, dat bij de man melkklieren zouden ontstaan.

En dan hier op de site nog meer informatie over mannentepels.
http://www.goeievraag.nl/vraag/mannen-gevoelige-tepels.18434
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan, mannen hebben iets kleinere tepels dan vrouwen, maar ze zijn wel helemaal functioneel, inclusief zenuweinden, bloedvaten, spiertjes en een beginnetje van melkklieren. Geef een man genoeg oestrogeen en de melkklieren ontwikkelen zich verder; hij kan gaan lacteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja het kan ik ken een man die had precies de klachten die jij beschrijft opgezollen en gevoelige tepels hijj produceerde ook een beetje melk.het was een boom van een kerel maar alle emoties rond het vaderschap wararen zo sterk dat hij gewoon mee liep te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Couvade syndroom is zeldzaam maar het komt voor. Voordat je echter denkt dat het dat is, zou ik hem wel naar de huisarts sturen. Het kan ook iets anders zijn en zelfs borstkanker komt voor bij mannen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind de vraag absoluut niet absurd. Er is m.i. sprake van een soort ver doorgevoerde empathie, waardoor deze verschijnselken zich voordoen bij jouw man.